De Supra: Toyota's meest indrukwekkende sportwagen
De geboorte van de Supra
In eerste instantie kwam de Supra in 1978 als de Celica XX op de markt in zijn thuisland – en als Celica Supra in andere markten. Het was een langere, bredere en krachtiger gemotoriseerde uitvoering van de Celica met een soepele 6-cilindermotor en een luxueuze aankleding. Hiermee kon hij perfect inspelen op de toenemende vraag naar GT’s in Noord-Amerika.
Dynamisch nieuw design
In Europa kwam de Supra in 1982 op de markt. Met een dynamisch nieuw design, met als technische basis het onderstel van de derde generatie Celica. De imposante brede spatborden, de sportief ogende klapkoplampen en de krachtige motor maakten de opvallende Supra een typisch kind van de jaren 80; het model sloot naadloos aan op de wensen van toen.
De vierde generatie
De langverwachte vierde generatie van de Supra debuteerde in 1993, met een lange motorkap en een vloeiend lijnenspel waarvoor de 2000GT als inspiratiebron diende. Lichtgewicht materialen – zelfs de vezels in de vloermatten zijn hol om gewicht te besparen – zorgen ervoor dat het model 100 kg lichter is dan zijn voorganger. De potente twin-turbo 3-litermotor van de Supra zorgde dan ook voor indrukwekkende prestaties: de nieuwe sportwagen uit Japan bezorgde de Italiaanse en Duitse concurrentie slapeloze nachten!
Tal van kampioenschappen
Het model was eveneens bijzonder succesvol in de autosport van 1995 tot aan de deelname aan de 24 Uur van Le Mans in 2013. Ook verscheen het model aan de start bij de adembenemende Pikes Peak-heuvelklim alsmede in tal van nationale en internationale kampioenschappen. De Supra kreeg een legendarische status bij Toyota-fans, customizers, tuners en autoliefhebbers van over de gehele wereld. Tal van ontwikkelingen in de wereld zorgden ervoor dat de productie van de Supra in 2003 werd stopgezet, maar veel mensen hopen vurig dat de geest van de Supra snel weer nieuw leven wordt ingeblazen.
De reis duurt voort
-
1) Het begin
Compact, een laag gewicht en bedoeld voor maximaal rijplezier. Met de Sports 800 begint de sportwagengeschiedenis.
-
2) 2000GT
Japans eerste supersportwagen. Staat in hoog aanzien bij sportwagenliefhebbers en heeft voorbeeldfunctie in sportwagendesign.
-
3) CELICA
De ‘hemelse’ Celica brengt mensen over de gehele wereld al meer dan 30 jaar in vervoering.
-
-
5) COROLLA
Onder het mainstream-design van de Corolla gaat een onvervalste rijdersauto schuil.
-
-
7) GT86
De GT86 volgt het ‘less is more’-principe: een eenvoudige opzet voor onvervalst, betaalbaar rijplezier.
-