Japans eerste supersportwagen 2000GT
Japans eerste supersportwagen
Het idee voor een nieuw Toyota Gran Turismo-model ontstond snel na de Japanse Grand Prix van 1964. Het werd uitgewerkt in samenwerking met Yamaha Motor Co. Shoichi Saito gaf leiding aan het project. De opdracht die hij kreeg, was simpel: ‘Stel alles in het werk om de 2000GT klaar te stomen voor productie en maak er een van de fijnste auto’s ter wereld van’. Saito’s visie werd een jaar later realiteit toen het prototype ‘280 A1’ werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 1965.
Herkenbare features
Meer dan een halve eeuw later herken je de 2000GT nog altijd aan de verleidelijke ‘Coke bottle’-lijnen en de met plexiglas afgedekte koplampen. De lange, wulpsgevormde motorkap biedt niet alleen onderdak aan een motor van wereldklasse, maar ook aan klapkoplampen die ingeklapt de luchtstroom tijdens het rijden niet verstoren. De bestuurder stond overduidelijk centraal bij de ontwikkeling van de GT. Het design van het compacte, perfect ingedeelde interieur – met een maximale hoogte van 1,16 meter – richt zich helemaal op de bestuurder. Het passagierscompartiment is ver naar achteren geplaatst voor ideale proporties en een sierlijk, krachtig uiterlijk.
De hemelse Celica
Comfort en praktisch gebruiksgemak waren belangrijke aspecten bij de ontwikkeling van de Celica. Tegelijkertijd zorgde het model voor een ongeëvenaarde rijdynamiek. Dankzij de onafhankelijke voor- en achterwielophanging met vier draagarmen, presteerde de auto altijd goed. Zelfs in krappe, uitdagende bochten.
Belangrijk keerpunt
De vierde generatie van de Celica die in 1985 debuteerde, vormde een belangrijk keerpunt doordat de achterwielaandrijving werd vervangen door voorwielaandrijving. Noemenswaardig is het debuut van het GT-Four model in 1986, dat was voorzien van permanente vierwielaandrijving en een 185 pk sterke DOHC-motor: de krachtigste 2-litermotor in Japan. Met dit model kon Toyota kampioen worden in het World Rally Championship (WRC). Dat was tenminste het streven.
-
1) Het begin
Compact, een laag gewicht en bedoeld voor maximaal rijplezier. Met de Sports 800 begint de sportwagengeschiedenis.
-
2) 2000GT
Japans eerste supersportwagen. Staat in hoog aanzien bij sportwagenliefhebbers en heeft voorbeeldfunctie in sportwagendesign.
-
3) CELICA
De ‘hemelse’ Celica brengt mensen over de gehele wereld al meer dan 30 jaar in vervoering.
-
-
5) COROLLA
Onder het mainstream-design van de Corolla gaat een onvervalste rijdersauto schuil.
-
-
7) GT86
De GT86 volgt het ‘less is more’-principe: een eenvoudige opzet voor onvervalst, betaalbaar rijplezier.
-