De kracht van meer dan 50 jaar ervaring
Lichtgewicht begin
De Sports 800 is Toyota’s eerste productiesportwagen en heeft een bijzonder compact formaat. Dat dit model zo’n grote invloed op toekomstige Toyota’s kreeg, kon niemand voorspellen. De Sports 800, die liefkozend Yota-Hachi (een Japanse afkorting voor ‘Toyota 8’) genoemde werd, werd voor het eerst aan de wereld getoond tijdens de Tokyo Motor Show 1962 als het prototype Toyota Publica Sports concept.
Toen al een hybride-versie
Met zijn lichtgewicht constructie en 790 cc-motor die de achterwielen aandrijft, maakte de Sports 800 de verwachtingen van zijn bouwers waar: een dynamisch rijdende auto met een opvallend laag brandstofverbruik van 3,8 liter per 100 km. Dat Toyota al vele jaren werkt aan hybride-aandrijflijnen, blijkt uit het feit dat de innovatieve Sports 800 GT Hybrid – uitgerust met een gas-turbinemotor en een elektromotor – eind jaren 70 werd geïntroduceerd tijdens de Tokyo Motor Show.
Uiterst capabale sportwagen
Vanwege zijn betrouwbaarheid en lage verbruik was de Sports 800 zeer succesvol in de nationale autosport. Zo eindigde hij als derde tijdens de Fuji 24-uursrace van 1967 - achter twee Toyota’s 2000GT. Bovendien ging hij niet alleen de geschiedenisboeken in als Toyota’s eerste productie-sportwagen, maar ook als een uiterst capabele sportwagen.
De reis duurt voort
-
1) Het begin
Compact, een laag gewicht en bedoeld voor maximaal rijplezier. Met de Sports 800 begint de sportwagengeschiedenis.
-
2) 2000GT
Japans eerste supersportwagen. Staat in hoog aanzien bij sportwagenliefhebbers en heeft voorbeeldfunctie in sportwagendesign.
-
3) CELICA
De ‘hemelse’ Celica brengt mensen over de gehele wereld al meer dan 30 jaar in vervoering.
-
-
5) COROLLA
Onder het mainstream-design van de Corolla gaat een onvervalste rijdersauto schuil.
-
-
7) GT86
De GT86 volgt het ‘less is more’-principe: een eenvoudige opzet voor onvervalst, betaalbaar rijplezier.
-