3 Toyota's met ieder een eigen karakter

Bart en Henk kuiper hebben geen 'gewone' Toyota's
Het klinkt als een droom om drie bijzondere Toyota’s voor de deur te hebben staan. Een kekke roadster, een legendarische sportauto en een ruime en sportieve stationwagen. Maar vergis je niet, je krijgt er een dilemma bij. “Vaak kunnen we niet kiezen met welke we weggaan”, grinnikt Henk Kuiper (54) die samen met zijn zoon Bart (26) deze drie bijzondere Toyota’s bezit.

Iets bijzonders

We beginnen met de Toyota Caldina van Bart. Hoe kom je daar nu aan? Want officieel is die alleen in Japan geleverd. “Via een tussenpersoon die wist dat ik iets bijzonders zocht met veel binnenruimte”, zegt Bart terwijl hij trots naar zijn Caldina kijkt. “Deze auto komt uit Japan. Hij werd daar op een veiling aangeboden. Via mijn tussenpersoon kreeg ik duidelijke foto’s en informatie toegestuurd en besloot toen om de auto te kopen. De overtocht naar Nederland kostte slechts 120 euro. Ze parkeren de auto op een vrachtschip tussen allemaal nieuwe Japanse auto’s die toch naar Europa komen.”

Turbodruk

De Caldina van Bart is een van de twee exemplaren die in Nederland rondrijden. Uiterst exclusief dus! We rijden een stukje mee, Bart geeft gas en bij elke versnelling klinkt meteen de blazende sound van de turbodruk. Dit is geen gewone stationwagen! “Haha, dat klopt”, zegt Bart. “De aandrijflijn is van de Toyota Celica GT-Four: een 2,0-liter benzinemotor met turbo en 4x4. Het vermogen is bijna 260 pk. In 6,5 seconden zit ik al op de honderd! Ik gebruik de Caldina dagelijks. Regelmatig vragen mensen wat het is en maken ze foto’s met hun mobiele telefoon.”

Dat de Caldina GT-T ontzettend rap is, kunnen ‘jongens met GTI’tjes’ wel bevestigen die voor een rood verkeerslicht naast hem komen staan. “Ik ga altijd expres rechts staan. Nietsvermoedend gaan ze dan links van me staan. Vervolgens rij ik ze zoek”, glimlacht Bart in zijn rechtsgestuurde Caldina. Dat de bestuurspositie aan de andere kant zit, went volgens Bart vrij snel. “Links schakelen is alleen wat lastiger. De turbo- en oliedrukmeter links van het stuurwiel heb ik trouwens zelf gemonteerd”, zegt Bart die in het dagelijks leven monteur is. “De olie van deze motor moet je goed in de gaten houden.”

Midlifecrisis

Vader Henk is de eigenaar van de Toyota MR2. “Hij zit midden in zijn midlifecrisis”, grapt Bart. “Het is vooral dat ik geen saaie auto’s meer wil rijden”, nuanceert Henk. “Op een mooie zaterdagavond dacht ik: ik wil open kunnen rijden. Binnen een uur had ik online al twee op het oog goede MR2’s gevonden en de zondag erop zijn Bart en ik gaan kijken. En deze is het geworden”, zegt Henk terwijl hij naar zijn zilverkleurige MR2 wijst. “Import uit Duitsland met nu 180.000 kilometer op de teller.”

Nooit meer weg

Getuige de Toyota-petjes met MR2-logo die in de Japanse roadster liggen, is Henk inmiddels een echte MR2-fan. “Die heb ik zelf laten maken. Voor mij en mijn vriendin, maar ik heb ze ook uitgedeeld op de Cabriodag Schagen. Op deze dag krijgen mensen met een beperking een rit in één van de deelnemende cabriolets aangeboden, waaronder mijn MR2 afgelopen keer. Hij is er als laatste bijgekomen en gaat nooit meer weg, zó blij ben ik ermee.”

‘Fast and the Furious’

Net als bij de Caldina zit het stuurwiel in de gitzwarte Supra van Bart en Henk aan de rechterkant. “Een linksgestuurd exemplaar is veel duurder”, licht Bart zijn keuze toe. “Mijn vader en ik hebben deze samen gekocht. Er moest ooit een Supra van deze generatie komen. Sinds ‘The Fast and the Furious’ (een populaire actiefilm waarin de Supra een belangrijke rol speelt, red.) ben ik fan. Op de speciale uitlaat en wielen na is dit exemplaar helemaal origineel. De oorspronkelijke uitlaat en wielen hebben we nog, dus wie weet maken we hem nog een keer 100% origineel.”

Smeuïge lijnmotor

Als Bart de sleutel omdraait en de Supra tot leven roept, begint de motor zijdezacht te lopen. Een smeuïge lijnmotor met zes cilinders. “Je kunt er een muntje opzetten zonder dat-ie omvalt”, zegt Bart over de soepele loop. Deze Supra, een type A80 voor de kenners, staat keurig in een garage achter de woning van vader Henk in het Noord-Hollandse Den Oever. “Van de drie Toyota’s die wij hebben, biedt deze gek genoeg het meeste comfort”, zegt Bart. “Er zit een zescilinder zonder turbo in, die levert zo’n 230 pk, maar ooit wil ik de sterkere twin-turbo motor erin hebben.”

Jaloers

Als we afscheid nemen van Bart en Henk kijken we nog één keer achterom. Wanneer je de drie Toyota’s zo bij elkaar ziet, kun je niet anders dan jaloers zijn. Een roadster voor de mooie zomerdagen, een snelle stationwagen voor de boodschappen en een sportauto die inmiddels legendarisch is. En allemaal met het Toyota logo erop! We snappen hun dilemma wel. We zouden ook niet kunnen kiezen.