TS050 HYBRID in Louwman Museum

Ultrasnelle Toyota van dichtbij te bewonderen
Toyota GAZOO Racing, de autosportdivisie van Toyota Motor Corporation, heeft de Toyota TS050 HYBRID met startnummer 7 ter beschikking gesteld aan het Louwman Museum in Den Haag. Een kampioensauto, want met deze TS050 HYBRID won Toyota het rijdersklassement van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2019-2020.

Succesverhaal

In maar liefst vier van de acht races van het World Endurance Championship 2019/2020 kwam de Toyota TS050 HYBRID met startnummer 7 als eerste over de streep. Meteen bij de start van het seizoen, de 4 Hours of Silverstone, eindigde de TS050 HYBRID #7 als eerste. De auto eindigde nooit lager dan de derde plaats gedurende het seizoen, een unieke prestatie. In totaal scoorde het rijdersteam 207 punten, vijf punten meer dan Toyota’s tweede TS050 HYBRID met startnummer 8.

Moderne racehistorie

Er is een plekje gereserveerd voor de ultrasnelle bolide in het Louwman Museum in Den Haag, naast onder meer de Toyota TS010 uit 1993 en de Toyota TF109 Formule 1-auto. Evert Louwman: “Het is fantastisch om ook het laatste hoofdstuk van Toyota’s uitgebreide racegeschiedenis te kunnen tonen. Toyota GAZOO Racing heeft de afgelopen jaren moderne racehistorie geschreven. Het is een eer dat Toyota GAZOO Racing het Louwman Museum de mogelijkheid geeft een van de succesvolste auto’s uit het World Endurance Championship in Nederland te laten zien.”

Een groot genoegen

Rob Leupen, Managing Director van Toyota GAZOO Racing Europe: “Het was een groot genoegen om de Toyota TS050 HYBRID over te dragen aan het Louwman Museum. Evert en Eric Louwman zijn altijd fantastische supporters geweest, en dus is het gepast dat de laatste TS050 HYBRID hier een nieuw onderkomen gevonden heeft. Het is een eer dat de auto naast zoveel andere prachtige voorbeelden uit de autogeschiedenis zal staan. We zijn ook verheugd dat fans nu de kans hebben de auto in het Louwman Museum van heel dichtbij te zien.”

Systeemvermogen van 1.000 pk

De in 2016 gepresenteerde TS050 HYBRID was de opvolger van de TS040 HYBRID waarmee Toyota in 2014 voor het eerst wereldkampioen WEC werd. De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten 2,4-liter twinturbo V6-benzinemotor met 368 kW (500 pk) en een 8MJ hybridesysteem met een elektromotor vóór en achter. Het hybridesysteem produceert ook 368 kW (500 pk) zodat een systeemvermogen ontstaat van maar liefst 736 kW (1.000 pk).

GR010 HYBRID

De TS050 HYBRID is inmiddels met pensioen, want begin 2021 presenteerde Toyota de opvolger, de Toyota GR010 HYBRID. Met deze auto doet Toyota opnieuw mee aan het FIA World Endurance Championship, in de Hypercar-klasse, waarin het direct in het debuutjaar opnieuw kampioen werd.