MR2: compact met veel aantrekkingskracht
Toegankelijk rijplezier voor een nieuwe generatie
Met een compacte en praktische carrosserie, een lichtvoetig en atletisch rijgedrag en een direct reagerende motor, bood de MR2 plezier in overvloed. Daarbij kon, dankzij het optionele T-bar dak met uitneembare panelen, ook open gereden worden. De MR2 was de eerste in serieproductie gebouwde auto met middenmotor uit Japan. Dit concept leverde veel bijzonder enthousiaste reacties van autojournalisten op. De compacte Toyota kreeg de prestigieuze titel ‘Japanese Car of the Year 1984-85’ toegekend.
Tweede generatie
Na ruim vijf jaar volgde de tweede generatie van het model, die net als de eerste MR2 over een middenmotor beschikte en ook voor veel rijplezier zorgde, maar tegelijkertijd wat hoger in de markt was geplaatst. De aantrekkingskracht van de MR2 was enorm vanwege de grotere, exotischer ogende carrosserie, een hoogwaardiger interieur en een verfijnder en comfortabeler rijgedrag. Daarmee zorgde de tweede generatie van de MR2 ervoor dat het verkoopsucces met nog eens tien jaar werd verlengd.
Indrukwekkende MR2
Hoewel de derde en laatste generatie dezelfde naam droeg (in Japan heette hij voortaan MR-S), was het slechts een indirecte vervanger. De groter gegroeide, luxueuze tweede generatie werd vervangen door een compactere, lichter en beter betaalbare roadster. De nieuwe MR2 Roadster beschikte over alle ingrediënten om een pure, dynamische sportauto te zijn voor de volgende eeuw. Net als de Celica kreeg de MR2 echter last van de wereldwijd afnemende verkopen in het sportwagensegment. In 2007 werd de productie stopgezet. Na twee decennia en drie generaties heeft de MR2 zoveel indruk gemaakt dat hij niet snel vergeten wordt.
De reis duurt voort
-
1) Het begin
Compact, een laag gewicht en bedoeld voor maximaal rijplezier. Met de Sports 800 begint de sportwagengeschiedenis.
-
2) 2000GT
Japans eerste supersportwagen. Staat in hoog aanzien bij sportwagenliefhebbers en heeft voorbeeldfunctie in sportwagendesign.
-
3) CELICA
De ‘hemelse’ Celica brengt mensen over de gehele wereld al meer dan 30 jaar in vervoering.
-
-
5) COROLLA
Onder het mainstream-design van de Corolla gaat een onvervalste rijdersauto schuil.
-
-
7) GT86
De GT86 volgt het ‘less is more’-principe: een eenvoudige opzet voor onvervalst, betaalbaar rijplezier.
-