GT86: voor de terugkeer van puur rijplezier

Legendarische sportwagens van Toyota (deel 7)
Voor sportwagenfans en Toyota-puristen was de komst van de GT86 in 2011 bijzonder goed nieuws. Er was geen MR2, Celica of Supra meer leverbaar om in te spelen op hun wensen, dus de GT86 was precies waar ze zo lang op hadden gewacht.

De terugkeer van puur rijplezier

Met Toyota’s sportieve iconen uit het verleden, zoals de 2000GT en de AE86, als inspiratiebron, ging een team van gepassioneerde designers en ingenieurs aan de slag met maar één doel: puur rijplezier. De GT86 moest een nieuwe generatie bestuurders laten genieten van de klassieke sportwagenervaring. Net als veel befaamde sportwagens uit het verleden beschikt het model over een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving. De 2-liter boxermotor van de GT86 en zijn wulpse design nemen de beste eigenschappen van sportieve Toyota’s uit het verleden mee naar het heden.

Wereldwijd veel lof

Zoals vele iconische Toyota’s die hem voorgingen, heeft de GT86 wereldwijd veel lof gekregen vanwege zijn onvervalste rijervaring en de terugkeer naar toegankelijk, betaalbaar rijplezier. Ook heeft de GT86 vele successen behaald bij race-evenementen over de gehele wereld. In 2015 kwam de GT86 CS-R3 rallyauto beschikbaar, waarmee tegen lage kosten kon worden deelgenomen aan rallycompetities, waaronder het World Rally Championship.

Geweldig weggedrag

Met zijn hoogtoerige, ver naar achteren geplaatste, benzinemotor, de achterwielaandrijving, het lage zwaartepunt en de lichtgewicht carrosserie biedt de GT86 bestuurders een geweldig weggedrag en onmiddellijke reacties – exact wat de ingenieurs hadden beloofd. Een leuk designdetail zijn de bekende 86-badges op het stuurwiel van de GT86. Zelfs de uitlaatsierstukken hebben een doorsnede van 86 mm als verwijzing naar de boring en slag van de motor van 86 mm.

Toyota’s sportautotoekomst

Ten tijde van de lancering van de GT86 lichtte Toyota’s president Akio Toyoda zijn visie op de nabije toekomst van het merk toe: “We blijven ernaar streven om auto’s nog beter te maken.” Ook benadrukte hij het belang van rijplezier: “Als hij niet voor rijplezier zorgt, is het geen auto.” Door deze nieuwe focus binnen het bedrijf, waarvan de resultaten duidelijk zichtbaar zijn bij de GT86, is het spannend te weten wat voor modellen er in de toekomst zullen komen die voortbouwen op Toyota’s rijke sportautoverleden.

De reis duurt voort