De Celica: voorbestemd een ster te worden
De hemelse Celica
Comfort en praktisch gebruiksgemak waren belangrijke aspecten bij de ontwikkeling van de Celica. Tegelijkertijd zorgde het model voor een ongeëvenaarde rijdynamiek. Dankzij de onafhankelijke voor- en achterwielophanging met vier draagarmen, presteerde de auto altijd goed. Zelfs in krappe, uitdagende bochten.
Belangrijk keerpunt
De vierde generatie van de Celica die in 1985 debuteerde, vormde een belangrijk keerpunt doordat de achterwielaandrijving werd vervangen door voorwielaandrijving. Noemenswaardig is het debuut van het GT-Four model in 1986, dat was voorzien van permanente vierwielaandrijving en een 185 pk sterke DOHC-motor: de krachtigste 2-litermotor in Japan. Met dit model kon Toyota kampioen worden in het World Rally Championship (WRC). Dat was tenminste het streven.
De Celica is een succesnummer
En inderdaad, het team hoefde niet lang te wachten op succes. Carlos Sainz veroverde de rijderstitel in 1990, de eerste keer dat dit lukte met een auto van een Japanse autofabrikant. Toyota eindigde bovendien als tweede in het constructeurskampioenschap. In 1992 werd een WRC homologatiespecial gebouwd, die de naam GT-Four RC (Rally Competition) kreeg. Vervolgens werden in 1993 en 1994 zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap in het WRC gewonnen, met respectievelijk Juha Kankkunen en Didier Auriol.
Zeven bijzondere generaties
Bij zijn onthulling in 1999 maakte ook de zevende generatie van de Celica indruk, toch bleef het de laatste uitvoering van deze modelreeks. Na 35 jaar, zeven bijzondere generaties, tal van autosportoverwinningen en meer dan vier miljoen verkochte exemplaren werd het Celica-boek gesloten. Gelukkig duurt het heel lang voordat sterren doven...
De reis duurt voort
-
1) Het begin
Compact, een laag gewicht en bedoeld voor maximaal rijplezier. Met de Sports 800 begint de sportwagengeschiedenis.
-
2) 2000GT
Japans eerste supersportwagen. Staat in hoog aanzien bij sportwagenliefhebbers en heeft voorbeeldfunctie in sportwagendesign.
-
3) CELICA
De ‘hemelse’ Celica brengt mensen over de gehele wereld al meer dan 30 jaar in vervoering.
-
-
5) COROLLA
Onder het mainstream-design van de Corolla gaat een onvervalste rijdersauto schuil.
-
-
7) GT86
De GT86 volgt het ‘less is more’-principe: een eenvoudige opzet voor onvervalst, betaalbaar rijplezier.
-