Kwaliteit, Historie & Tradities

De reputatie van Toyota is gebouwd op kwaliteit
Vanaf het allereerste begin heeft Toyota van kwaliteit de prioriteit gemaakt van alle producten en diensten. Door de jaren heen introduceerden we principes en processen om ervoor te zorgen dat ons kwaliteitsniveau telkens beter worden. 
  • Kwaliteit vanaf dag een 

    In ons bijna 100-jarig bestaan – nog voordat we auto’s maakten en de familie Toyoda begon met een bedrijf in weefgetouwen – hebben we voortdurend gebouwd aan een wereldwijde reputatie met producten en diensten van hoogstaande kwaliteit. We zijn vastbesloten deze reputatie hoog te houden en te versterken. Vanaf de eerste dag heeft Toyota ook consequent kwaliteitsonderzoeken uitgevoerd, wat heeft geresulteerd in uitstekende beoordelingen van klanten. Voortdurend verbeteren we onze kennis, processen, producten en diensten om steeds hogere kwaliteit te leveren in alles wat we doen. 

  • Principes van kwaliteitsonderzoek

    De basisprincipes achter ons systeem van kwaliteitsonderzoeken, ‘Customer First’, ‘Quality First’ en ‘Genchi Genbutsu’ (Go & See), zijn al bij de oprichting van het bedrijf opgesteld. Sindsdien zijn deze principes keer op keer doorgegeven en vormen ze de basis voor elke organisatorische laag binnen het huidige Toyota, van winkelvloer tot executive management. We zijn trots op deze tradities, die we blijven ontwikkelen en verbeteren om het hoofd te bieden aan nieuwe uitdagingen. De afgelopen jaren heeft ons Total Quality Control proces ons geholpen de kwaliteit en betrouwbaarheid verder te verbeteren.

  • Kwaliteit betekent klantgericht zijn

    Al in 1969 introduceerde Japan in Japan een systeem voor terugroepacties van auto’s. Destijds maakten we gebruik van een reeks grote advertenties in vooraanstaande dagbladen, om te laten zien hoezeer klanten voorop staan wanneer het gaat om kwaliteit binnen alle facetten van ons bedrijf. Dit streven is tegenwoordig nog net zo relevant als toen. Het verzamelen van data en feedback van klanten helpt ons met het plannen van nieuwe producten, het verhogen van onze kwaliteitsnormen en het verbeteren van onze werkwijze en de door ons geboden diensten. 


  • De oorsprong van het Andon Principe

    Het Andon Principe werd in 1924 opgesteld door Sakichi Toyoda om zijn Type G automatische weefgetouw direct te laten stoppen zodra zich een probleem voordeed. Oorspronkelijk gebeurde dat met een knop of een trektouw, waarmee een medewerker de productie automatisch kon stopzetten. De term is afkomstig van het Japanse woord voor een papieren lantaarn, die gebruikt werden om anderen met een lichtsignaal te waarschuwen bij problemen. Tegenwoordig staat Andon voor een visueel hulpmiddel dat oplicht wanneer er op een werkplek of een ander specifiek punt in de productie actie moet worden ondernomen. Zo kan een oplossing worden gevonden voordat het te laat is om een probleem te herstellen.



  • De betekenis van TPS voor kwaliteit

    Met steun van Toyota Executive Eiji Toyoda groeiden, engineer Taiichi Ohno en zijn team in 1955 uit tot de drijvende krachten achter het Toyota Production System (TPS) dat we tegenwoordig nog altijd kennen. TPS vergroot de productiesnelheid, verbetert de kwaliteit en leidt tot meer klanttevredenheid. Het is een overkoepelend begrip voor Jidoka, Just-in-Time, en onze andere kwaliteitsprotocollen. Door deze concepten toe te passen, zijn we in staat om snel en efficiënt auto’s te produceren. Zo kan iedere medewerker voldoen aan onze hoge kwaliteitsnormen en aan individuele wensen van onze klanten.

You might also be interested in