The Toyota Way

Ons werk vandaag is de basis voor morgen
The Toyota Way stoelt op onze basisprincipes om de werkwijze voor al onze medewerkers wereldwijd vast te leggen. De auto-industrie maakt op dit moment een transformatie door zoals die maar heel zelden voorkomt. In het verleden ontwikkelde Toyota zich van maker van weefgetouwen tot autoproducent. Vandaag vinden we onszelf ook opnieuw uit, als mobiliteitsbedrijf.
  • The Toyota Way 2020

    The Toyota Way vormt de basis voor onze bedrijfscultuur. Om ons te helpen bij onze transitie richting mobiliteitsbedrijf omarmen wij onze basisprincipes, merkwaarden, missie en visie als motivatie om een basis te leggen voor de toekomst. We zullen The Toyota Way blijven ontwikkelen om onze steeds veranderende wereld bij te houden en om effectief en relevant te blijven. Tegelijkertijd blijven we altijd kritisch kijken naar manieren om onze filosofie verder te verbeteren.

Bij Toyota ... 

  • Werken we voor anderen

    We streven ernaar om in onze dagelijkse werkzaamheden te handelen vanuit het perspectief van klanten en belanghebbenden. Door onszelf in anderen te blijven verplaatsen, maken we het onmogelijke mogelijk.

  • Werken we integer

    We denken altijd na over wat we doen en hoe onze bezigheden van invloed zijn op de mensen om ons heen. We willen op eerlijke en integere wijze onze doelstellingen bereiken.

  • Zijn we nieuwsgierig

    Vanuit persoonlijke belangstelling stellen we over alles vragen om erachter te komen hoe iets werkt, en waarom. Vanuit deze mindset ontstaan nieuwe ideeën. 

  • Observeren we aandachtig

    Instinctief voelen mensen dingen aan, op manieren waarop machines dat niet kunnen. Daarom koppelen wij data aan onze persoonlijke kijk op een situatie, en ons gevoel bij en interpretatie van die situatie. Door gebruik te maken van Genchi Genbutsu* ontdekken we snel de beste en meest creatieve oplossingen.

  • Willen we altijd beter worden

    Elke dag opnieuw werken we aan het verbeteren van onze eigen vaardigheden, en die van anderen. Dat doen we met ons hart, lichaam en geest. Zo blijven we tegemoetkomen aan de veranderende wensen van onze klanten. 

  • Blijven we zoeken naar verbetering

    Wij geloven in de natuurlijke kracht van mensen om dingen beter te maken. Elke verbetering, hoe klein ook, is waardevol. Door oog voor detail en innovatief denken te stimuleren, evalueren we aan de hand van Kaizen**, en nemen we nooit zomaar genoegen met een bestaande situatie. 

  • Maken we ruimte om te groeien

    Door de focus te leggen op datgene wat essentieel is, voorkomen we afval en gaan we slim om met onze grondstoffen. Zo maken we ruimte om te groeien. Dit is de basis voor flexibiliteit en voor het cultiveren van nieuwe ideeën voor de toekomst.

  • Omarmen we concurrentie

    Concurrentie is welkom en ego speelt daarbij geen rol. Concurrentie stimuleert ons om onszelf te verbeteren en om onze klanten en de samenleving beter van dienst te zijn, met meerwaarde en een betere klantbeleving. 

  • Respecteren we mensen

    Werk is nooit van één persoon. Het hebben van meerdere gezichtspunten zien we als een voordeel, verschillen van inzicht maken we als team tot een kracht. Met een fundamenteel respect voor mensen creëren we een omgeving waar iedereen zich welkom, veilig en gehoord voelt en waar iedereen op zijn eigen beste wijze kan bijdragen aan betekenisvolle doelstellingen.

  • Zijn we dankbaar 

    We danken ons bestaan aan onze klanten, partners, aandeelhouders en de samenleving. Elke dag zeggen we ‘Dank je wel’ tegen iedereen die we tegenkomen.

* Genchi Genbutsu (in het Nederlands: Ga het zelf bekijken): Wanneer zich een probleem voordoet, is de beste optie om naar de betreffende locatie te gaan, om op die manier het probleem sneller en efficiënter op te lossen. Om een probleem in kaart te brengen, is het zaak om de feiten duidelijk te krijgen en de oorzaken te analyseren.

** Kaizen (in het Nederlands: Voortdurend verbeteren): Een filosofie die helpt om de best mogelijke kwaliteit na te streven, afval te voorkomen en verbeteringen door te voeren op gebied van machines, gereedschap en werkprocedures. Kaizen verbeteringen in standaard werkzaamheden vergroten in elke werkomgeving de productiviteit.