De nieuwste Toyota’s zijn fantastisch, maar dat betekent niet dat de oudere modellen geen plekje in de spotlight verdienen. Neem de RAV4: als je in de markt bent voor een ruime, praktische gezins-SUV is dat je beste vriend, maar hij is er ook voor avonturiers.
Serieuze SUV met vrolijke ondertoon
Blikvanger van de maand
RAV4? Wat wil dat eigenlijk zeggen?
Laten we die vraag eerst beantwoorden, want misschien heb je het je ook wel eens afgevraagd. Eigenlijk is het niet meer dan een afkorting. Het staat voor Recreational Active Vehicle. De 4 staat voor vierwielaandrijving en de afkorting is veelzeggend: de RAV4 is een actieveling, die er graag op uit trekt. Dat doet hij al bijna dertig jaar en vijf generaties lang met verve. Ondertussen stampte hij vrijwel eigenhandig een compleet marktsegment uit de grond, dat vandaag de dag razend populair is.
Pers en publiek verrukt
In 1994 lanceerde Toyota de RAV4. De auto kreeg een belangrijke taak: een brug bouwen tussen ‘gewone’ auto’s en de 4x4’s van Toyota. De stoere en vernieuwende driedeurs RAV4 slaagde met vlag en wimpel: publiek en pers waren verrukt. De RAV4 reed als een luxe personenwagen, terwijl je er ook buiten de gebaande paden prima mee uit de voeten kon. Wel was er vraag naar een ruimere achterbank. Daarom kwam er in 1995 een verlengde versie van de RAV4, met een ruimere achterbank en achterportieren. Sindsdien is de RAV4 uitgegroeid tot een publiekslieveling in zijn klasse.
Lekker in z’n vel
De hoofdrolspeler in dit verhaal is een RAV4 uit 2019. Een Approved Occasion, die lekker in z’n in Midnight Blue uitgevoerde vel zit. Deze vijfde generatie van de Toyota RAV4 kwam in 2019 op de markt. Een stoere, stijlvolle SUV die opvalt door zijn scherpe lijnen, krachtige profiel en stoere grille. De RAV4 is klaar voor ieder avontuur. Aan ruimte geen gebrek: de bagageruimte is met 580 liter heel groot te noemen. De RAV4 blinkt ook uit in brandstofverbruik, op positieve wijze natuurlijk. De Toyota hybridetechniek maakt deze RAV4 misschien wel de beste in zijn klasse.
Vlot, moeiteloos en zuinig
Onder de motorkap van de RAV4 ligt een sterke viercilinder van 2.487 cc, die een vermogen van 177 pk produceert. Maar daar blijft het niet bij, want die verbrandingsmotor krijgt hulp van een elektromotor die het totale systeemvermogen op 218 pk brengt. Dat maakt de RAV4 een vlotte auto die moeiteloos met het verkeer mee zoeft. Ondanks al z’n ruimte en kracht is het zonder al te veel moeite mogelijk om een verbruik van 1 op 17 te scoren. Erg zuinig voor zo’n ruime auto.
Honderdduizenden kilometers voor de boeg
De kilometerteller van deze Approved Occasion nadert de 63.000. Dat betekent dus dat je nog honderdduizenden kilometers zorgeloos rijplezier voor de boeg hebt. Oplettende kijkers hebben al gezien dat deze Toyota een nieuw kenteken heeft. Hij is geïmporteerd uit het buitenland, uit Scandinavië om precies te zijn. Dat doet niets af aan de zekerheid die een Approved Occasion je te bieden heeft: een volledige onderhoudsbeurt, 14 dagen omruilgarantie, garantie die kan oplopen tot wel tien jaar en 24/7 pechhulp in heel Europa. Dus ook in Scandinavië.
Alles wat je kunt wensen
Met die enorme bagageruimte en dat minieme brandstofverbruik en bijbehorende lage uitstoot hebben we trouwens nog niet alle voordelen van deze gebruikte Toyota besproken. Ook het gebruiksgemak en comfort van deze SUV mogen er zijn. Qua comfort heb je aan boord namelijk alles wat je kunt wensen. Fijne stoelen, massa’s hoofd- en beenruimte, een snel infotainmentsysteem dat DAB, Apple Car Play en Android Auto ondersteunt, een geruisloze automatische transmissie, een licht- en regensensor en een kofferbak die zich met één druk op de knop laat openen. Een completere Approved Occasion kun je je nauwelijks wensen.
Meer dan 10 miljoen verkocht
Volgend jaar viert de RAV4 zijn dertigste verjaardag, maar je komt zelfs de eerste van de vijf generaties nog regelmatig tegen. Niet zo gek, want wereldwijd zijn meer dan 10 miljoen RAV4’s verkocht. In 2022 was het zelfs de bestverkochte auto ter wereld. Dat snappen we wel. Met onder meer verwarmbare voorstoelen en adaptieve cruise control biedt hij volop comfort, maar de RAV4 is ook veiliger dan ooit. Hij heeft lane-assist, verkeersborden herkent de auto zelf en hij helpt je herinneren aan de maximumsnelheid. Hij ziet het zelfs als je moe bent.
Vergeten dat hij niet nieuw is
Gebruikssporen? Ga ze maar zoeken op deze RAV4. Wij vonden ze niet. De bekleding is feilloos, de carrosserie als nieuw, het interieur krasvrij en de techniek voelt springlevend aan. Meer dan een lange proefrit lijkt deze auto niet achter de rug te hebben. Door dat nieuwe kenteken vanwege de import ziet niemand het verschil met een écht nieuwe RAV4. Sterker nog, als je deze auto koopt ben je na een tijdje misschien zelf wel vergeten dat hij niet nieuw is. Wat een kans biedt deze auto. Grijp jij ’m, voordat iemand anders het doet?