50 jaar Europese autoproductie Toyota
Negen fabrieken
Toyota heeft ruim tien miljard euro geïnvesteerd in zijn Europese fabrieken. Het wil zijn auto’s bouwen waar het ze verkoopt en opende daarom in de vroege jaren negentig auto- en motorenfabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Vervolgens bouwde het ook in Frankrijk, Turkije, Tsjechië, Polen en Rusland autofabrieken. Toyota heeft nu negen fabrieken in Europa, waar inmiddels dertien miljoen auto’s van de band zijn gerold. De fabrieken bieden werk aan ruim 22.000 mensen en vierhonderd toeleveranciers – goed voor meer dan zes miljard euro omzet. Toyota wil een sociaal verantwoorde werkgever zijn en nauw samenwerken met de lokale gemeenschap.
Bestsellers en hybrides
Alle bestverkochte modellen van Toyota in Europa – AYGO, Yaris, Corolla en C-HR – worden ook in Europa gebouwd. Voor de recente introductie van de Yaris Cross heeft Toyota de totale productiecapaciteit van zijn Europese fabrieken opgeschroefd tot ongeveer 800.000 auto’s per jaar. Toyota was er ook met de productie van geëlektrificeerde modellen in Europa vroeg bij: in 2010 nam het de Auris Hybrid in productie in de fabriek in het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is ongeveer 59% van alle in Europa verkochte auto’s van Toyota en Lexus een hybride. Daarvan zijn ook weer de meeste in Europa gebouwd.
Belangrijke bijdrage aan werkgelegenheid
Marvin Cooke, executive vice president van Toyota Motor Europe, vertelt: “We zijn er trots op dat we de mijlpaal van vijftig jaar productie in Europa zijn gepasseerd. Het feit dat we meer dan twee derde van de auto’s die we in Europa verkopen, ook in Europa geproduceerd hebben, betekent dat we een belangrijke bijdrage leveren aan de werkgelegenheid in Europa. Daarbij beperken we onze impact op het milieu doordat we relatief veel geëlektrificeerde modellen produceren waar we die ook verkopen. Daardoor realiseren we steeds de doelstellingen op het gebied van CO2-emissies van onze auto’s.”