Roadtrip door het Ruhrgebied: oase van industrieel erfgoed

‘Route der Industriekultur’ met de Toyota C-HR Plug-in Hybrid
De ‘Route der Industriekultur’ bestaat 25 jaar – een uitstekend excuus voor een roadtrip! We plannen een lang weekend vrij voor een ontdekkingstocht door het Duitse Ruhrgebied. Hier ligt achter vrijwel elke bocht weer een nieuwe verrassing op de loer. De Toyota C-HR Plug-in Hybrid voelt zich in deze stedelijke omgeving uitstekend thuis.

Roadtrip dicht bij huis

Vanuit hartje Utrecht hebben we nog geen twee uur gereden, wanneer we bij Duisburg de Rijn oversteken. Tien minuten later zien we het startpunt van onze roadtrip al hoog boven de horizon verschijnen: Landschaftspark Duisburg-Nord. Een naam die doet denken aan een lommerrijk stadspark met aangeharkte bloemperken, waar de inwoners van de omzomende woonwijken op een mooie, zonnige dag hun vrije tijd besteden met mentale ontspanning en fysieke inspanning. Maar dergelijke parken zijn ook in Nederland te vinden. Daarvoor hoefden we niet helemaal naar Duitsland af te reizen.

Surrealistisch decor 

Het Landschaftspark Duisburg-Nord is … anders. Het is aangelegd op het terrein van een oude staalfabriek, waar enorme hoogovens, transportbanden, bakstenen loodsen en roestige staalconstructies een decor vormen als uit een surrealistische film waarin het einde der tijden zich aankondigt. Een halve eeuw geleden, toen de zware staalindustrie en mijnbouw in het Ruhrgebied op topsnelheid draaiden, was dat beeld echter helemaal niet zo ondenkbeeldig. Niemand die voor het plezier naar deze streek wilde afreizen. Het Ruhrgebied was synoniem aan adembenemende smog, onherstelbare bodemverontreiniging en een sterk vervuild watersysteem. Je ging alleen naar het Ruhrgebied als je echt niet anders kon …

Durven dromen … 

Juist in Landschaftspark Duisburg-Nord is goed te zien hoe veerkrachtig onze planeet is. Hoewel geholpen door ingrijpen van de mens en met heel veel geduld, zijn in het 180 hectare grote park maar liefst 2.000 soorten planten en bloemen teruggekeerd. Wie had dat durven dromen, toen de staalfabriek in 1985 definitief werd stilgelegd … Het Landschaftspark is niet het enige voorbeeld van de initiatieven die zijn voortgekomen uit de ‘Internationale Bauaustellung (IBA) Emscher Park’. Het doel van dit project was een transformatie van een meer dan duizend vierkante kilometer groot postindustrieel gebied, waar decennia van intensieve staalindustrie en kolenmijnbouw een loodzwaar stempel hadden gedrukt op de gesteldheid van het milieu en de leefomgeving.

Sportcentra en musea

De ingrijpendste operatie van IBA Emscher Park was het herstel van het watersysteem voor de 17 steden binnen het gebied. Daarnaast werden tal van economische, sociale en culturele projecten opgezet. Ze boden de bevolking nieuwe kansen op de regionaal, door sluiting van vele fabrieken, zwaar verstoorde arbeidsmarkt. Verlaten industriële locaties werden omarmd als cultureel erfgoed, lege fabriekspanden transformeerden in sportcentra en musea. Om het toerisme te stimuleren werden in het landschap tal van kunstobjecten geplaatst. In 1999 opende de Route Industriekultur, waarop maar liefst 27 ankerpunten, 17 panorama’s en vergezichten, samen met 13 voor de industriële geschiedenis van het Ruhrgebied kenmerkende nederzettingen aan elkaar zijn geknoopt.

Keuzes maken

In het informatiecentrum bij het Landschaftspark Duisburg-Nord verzamelen we wat toeristische gidsen, waarin alle bezienswaardigheden op de 400 kilometer lange Route Industriekultur uitgebreid aan bod komen. Langs de route is echter zó veel te zien en te doen, dat een lang weekend veel te kort blijkt te zijn om álle pleisterplaatsen op ons gemak te kunnen bezoeken. De route loopt voornamelijk door stedelijk gebied, en daar liggen de gemiddelde snelheden laag. Om niet te hoeven haasten, moeten we daarom keuzes maken en alleen stops plannen bij de parken, gebouwen en musea die we beslist niet willen missen. Aan de Route Industriekultur liggen genoeg bezienswaardigheden voor een hele week vermaak!

Volg de borden

Het is heel eenvoudig om in het spoor van de Route der Industriekultur te blijven. Overal langs de weg staan verkeersborden die het verloop van de route duidelijk aanwijzen – zowel met de klok mee als tegen de klok in. Ook wanneer je in de buurt bent van een interessante bezienswaardigheid, wordt dit duidelijk aangegeven. Verdwalen? Onmogelijk! En anders kunnen we altijd nog terugvallen op de toeristische gidsen die we hebben meegenomen. Het is een kwestie van het adres invoeren in het navigatiesysteem van de Toyota C-HR, of de bestemming via de gekoppelde smartphone op Android Auto of Apple CarPlay kiezen. Het multimedia- en informatiesysteem van de Toyota C-HR wijst ons vervolgens de kortste weg.

Op stroom

De Route der Industriekultur is heel geschikt voor plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Op tal van locaties langs de route staan openbare laadpalen en bij een snellaadstation met hoog laadvermogen kan de batterij snel weer worden opgeladen. Voor de Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220, die beschikt over een batterij van 13,6 kWh, geeft Toyota een volledig elektrisch bereik op van 66 kilometer. Maar juist doordat de snelheden op de route relatief laag blijven, is deze volgens de WLTP-norm vastgestelde actieradius eenvoudig te evenaren – en zelfs te verbeteren! Wij zagen onderweg dat de benzinemotor pas na 75 kilometer weer mee ging werken. Daarmee is de Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220 het toonbeeld van efficiënte duurzaamheid!

Geruststellende gedachte 

De Route der Industriekultur is de Toyota C-HR sowieso op het lijf geschreven. Dankzij de hoge zitpositie in de auto heb je uitstekend overzicht op alles om je heen. Met zijn compacte afmetingen, scherpe stuurgedrag en krachtige geëlektrificeerde aandrijflijn, maak je je in de verkeersdrukte snel uit de voeten. Niet overal is het asfalt van even goede kwaliteit, maar met de tramrails, spoorvorming en gaten in het wegdek weet het soepel geveerde onderstel van de Toyota C-HR uitstekend raad. Het reiscomfort staat op ongekend hoog niveau. Zie je dan toch een keer een risicovolle situatie over het hoofd, dan grijpen de standaard veiligheids- en rijhulpsystemen subtiel in. Een geruststellende gedachte.

Gigantisch filmdoek  

Vanuit Duisburg hebben we koers gezet naar Oberhausen, waar we een bezoek brengen aan de Gasometer. Deze voormalige gashouder dient tegenwoordig heel andere doeleinden. Behalve de 117 meter hoge uitkijktoren (ga je met de lift of neem je de trap?), die bij helder weer een fascinerend panorama biedt over het hele Ruhrgebied, is het bouwwerk al sinds 1994 ingericht als expositieruimte. Onderdeel van de expositie ‘Planet Ozean’ (tot en met 30 december 2024) is een prachtige natuurfilm over het leven onder water. Deze film wordt in de gashouder op een gigantisch doek geprojecteerd – en bekijk je bij voorkeur liggend vanuit een groot kussen.

In de hoofdrol

Volgende stop is Zeche Zollverein in Essen, een oud kolenmijncomplex van intimiderende proporties. In het nieuwe bestemmingsplan bleef de historische infrastructuur van het complex bewaard en werd deze verrijkt met kunstwerken, sculpturen en weelderige tuinen. Unesco plaatste de Zollverein op de Werelderfgoedlijst. In de voormalige kolenwasserij, die met hulp van de beroemde architect Rem Koolhaas werd gerenoveerd, is nu het Ruhr Museum gehuisvest. Hier staan natuur, cultuur en de historische ontwikkeling van het Ruhrgebied centraal, met aanvullend boeiende exposities. Momenteel wordt historisch werk van persfotografe Marga Kingler (t/m 12 januari 2025) getoond en is er een filmtentoonstelling (tot 2 maart 2025) te bezichtigen – met het Ruhrgebied in de hoofdrol.

Bijzondere vlakverdeling

Met de Zeche Zollverein als achtergrond vormt het dynamische lijnenspel van de Toyota C-HR een pakkend contrast. Bij de nieuwe ‘Coupé-High Rider’ hebben de ontwerpers voortgeborduurd op de succesformule van de eerste modelgeneratie. Het individualistische design van de C-HR werd nog verder aangescherpt, met de bijzondere vlakverdeling over de flanken en de ‘hammerhead’-neus als opzienbarend resultaat. Ledverlichting is tegenwoordig de norm en dat is een bijzonder positieve ontwikkeling voor de verkeersveiligheid. Dankzij de compacte bouw van de led-units, werd op het gebied van design ook veel meer mogelijk. Onder de achterruit loopt over de gehele breedte een rode lichtband – met centraal ‘Toyota C-HR’ in fraaie belettering uitgelicht.

Verrassend gevarieerd

Vanuit Essen vervolgen we onze roadtrip richting het oosten, naar Bochum. Onderweg laat de Route der Industriekultur zich ineens van een heel andere kant zien. Vanuit de bebouwde kom rijden we ineens door het bos, waar de weg in een kronkelig lint naar de boorden van de Ruhr afzakt. Een prachtige omgeving! De veronderstelling dat het Ruhrgebied alleen maar bestaat uit dichte bebouwing en industrieparken, wordt hier keihard onderuit gehaald. Dankzij projecten als ‘Internationale Bauausstellung Emscher Park’ heeft de natuur in deze regio alle kans gekregen om te herstellen. Dat maakt het Ruhrgebied tegenwoordig zo verrassend gevarieerd.

Voor de helft elektrisch

Intussen raakt de batterij van het plug-in hybridesysteem leeg en wordt de tweeliter viercilinder benzinemotor aan het werk gezet. De verbrandingsmotor draagt nu niet alleen zijn steentje bij aan de voortstuwing, maar zorgt er gelijktijdig voor dat de accu weer wordt bijgeladen. Op die manier blijf je ongeveer de helft van de afgelegde kilometers volledig elektrisch rijden. Op de boordcomputer en in de My Toyota-app zien we verbruikscijfers die moeiteloos rond de 4,5 liter op 100 kilometer (1 op 22,2) schommelen, met een gecombineerde actieradius van meer dan 700 kilometer. En dat met maar liefst 223 pk onder je rechtervoet!

Duurzame bestemming 

Het is inmiddels laat in de middag. Helaas hebben we onvoldoende tijd om het Eisenbahnmuseum in Bochum nog te bezoeken. Dit spoormuseum is gevestigd op een historische overslag voor goederenvervoer en heeft zijn authentieke uitstraling behouden. Opnieuw een schitterend voorbeeld van historische infrastructuur die in het Ruhrgebied op duurzame wijze een nieuwe bestemming heeft gekregen. We besluiten een bezoek aan het Eisenbahnmuseum voor een andere keer te bewaren, en voeren het adres in van ons onderkomen voor de nacht. Via de bekende boekingssites zijn in het Ruhrgebied talloze hotels en B&B’s (ook met laadmogelijkheden) te vinden, in elke denkbare prijscategorie.

Auf Wiedersehen! 

Aan de Route der Industriekultur worden industriële bezienswaardigheden afgewisseld met musea voor geschiedenis en kunst, maar je kunt in de regio ook uitstekend terecht om te gaan shoppen. Daarnaast is het Ruhrgebied uitermate geschikt om met de fiets te verkennen, en langs de route zijn tal van prachtige wandelingen uitgestippeld. Kortom: voor ieder wat wils. Met zijn schone en efficiënte aandrijflijn, vlotte rijeigenschappen en gedurfde design heeft de Toyota C-HR Plug-in Hybrid zich tijdens onze roadtrip langs de Route der Industriekultur van zijn allerbeste kant laten zien. In een stedelijke omgeving voelt de auto zich net zo goed thuis als op de snelweg die ons terug naar Nederland brengt. Auf Wiedersehen, Ruhrgebied!

Route der Industriekultur 

Op de website www.route-industriekultur.de is alle gedetailleerde informatie over de Route der Industriekultur te vinden. Voor elke bezienswaardigheid langs de route wordt een korte omschrijving gegeven en zijn er links die per locatie direct doorverwijzen naar onder meer een evenementenagenda. Er is op de website ook een informatiegids over het Ruhrgebied te downloaden, waarin de industriële geschiedenis uitgebreid aan bod komt. Naast kaartjes van de reguliere route zijn er ook tal van kortere thema- en subroutes – ook voor bezoekers die het gebied bij voorkeur per fiets wil doorkruisen. 

Niet vergeten: de milieusticker!

In Duitsland mag je veel stedelijke gebieden alleen nog met de auto betreden wanneer er een zogenaamde groene Umweltplakette achter de voorruit is geplakt. Ontbreekt de sticker, dan loop je het risico van een boete. De milieusticker is voor € 15,45 online te bestellen bij de ANWB (inclusief verzending), of kan op vertoon van het kentekenbewijs worden gekocht bij een GWK-vestiging. Na betaling van € 22,50 krijg je de sticker direct mee. De Umweltplakette is gekoppeld aan het voertuig en is onbeperkt geldig.