Toyota C-HR: het beste van twee werelden

Aanstekelijk enthousiasme met zijn bijzondere vormgeving en veelzijdigheid
De nieuwste Toyota’s zijn fantastisch, maar dat betekent niet dat oudere modellen geen plekje in de spotlight verdienen. Niet dat de Toyota C-HR een spotlight nodig heeft om op te vallen. Deze bijzonder vormgegeven crossover wordt vaak gekozen om zijn uiterlijk, maar heeft op veel meer fronten heel veel te bieden. Het aanstekelijke enthousiasme waarvoor hij zorgt, is maar één van de dingen waarmee de Toyota C-HR zich onderscheidt.

Vormgeving

Zo uitgesproken als de Toyota C-HR was een Toyota nog nooit. Toen Toyota de C-HR in 2016 voorstelde, waren ‘crossovers’ met afstand de grootste trend in autoland. We zagen dat klanten die auto’s kozen vanwege hun ruimte en veelzijdigheid, maar ook dat een andere wens van kopers – een mooie auto – veel beter vervuld kon worden. Daarom draait de Toyota C-HR vooral om de vormgeving. Dat zie je meteen aan de vloeiend gelijnde neus, de sportief aflopende daklijn en de achterkant met zijn ‘zwevende’ achterlichten. Eerst was het even wennen, maar inmiddels is de Toyota C-HR here to stay.

Jarenlange grijns

De nieuwe Toyota C-HR staat in de showroom, maar wat als je geen budget hebt voor zo’n nieuwe auto? Of als je de eerste Toyota C-HR toch mooier vindt? Dan is een Approved Occasion het overwegen waard, niet alleen door de Zorgeloze Zekerheden die je daarmee koopt – zoals een onderhoudsbeurt, twaalf maanden garantie die bij dealeronderhoud wordt verlengd tot het tiende levensjaar en pechhulp in Europa. Een gebruikte Toyota C-HR, zoals deze rode GR Sport, is simpelweg een mooie auto, waarin je nog jarenlang met een grote grijns op je gezicht rondrijdt. Is dat geen mooi vooruitzicht?

Beste van twee werelden

Kijk, die ‘crossover’ was en is natuurlijk niet voor niets zo populair. Als je de ruimte van een hatchback of stationwagon kunt combineren met de prettig hoge instap en de bodemvrijheid van een traditionele 4x4, dan heb je als koper letterlijk het beste van twee werelden. De Toyota C-HR heeft al die voordelen én bovendien een enorme dosis charisma. Noem het extraversie, noem het zin voor avontuur of noem het gewoon enthousiasme. De Toyota C-HR en zijn berijders hebben duidelijk zin om het straatbeeld een stukje mooier te maken. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk.

Nog een schepje bovenop

De aandrijflijn van de Toyota C-HR GR Sport doet er qua enthousiasme nog een schepje bovenop. De tweeliter benzinemotor in deze auto levert geen half werk, met een vermogen van 112 kW (152 pk) en 190 Newtonmeter trekkracht. De elektromotor kopt die voorzet in en krikt het systeemvermogen op naar 135 kW (184 pk) en 286 Newtonmeter koppel. Dít is dé High Power Hybrid. De bijna spreekwoordelijke betrouwbaarheid én zuinigheid van een Toyota Hybride krijg je er gratis bij.

Méér!

Als bestuurder kun je de verleiding om de GR Sport een snelle bocht te laten nemen lastig weerstaan. Want dan verrast de Toyota C-HR je opnieuw met zijn enthousiasme. Overhellen doet de carrosserie nagenoeg niet, de wielen volgen keurig het spoor dat je gekozen hebt en het stuurwiel en gaspedaal laten je precies voelen wat de Toyota C-HR ervan vindt: hij wil méér!

Knus gevoel

Wil je liever in alle rust een lange rit maken? Dat kan óók. Op kruissnelheid is deze Toyota C-HR opvallend stil, waardoor je optimaal kunt genieten van je favoriete muziek. Dankzij de JBL-speakers in de GR Sport klinkt die nog beter dan thuis. Op de met rode en grijze accenten afgewerkte sportzetels zit je heerlijk, terwijl het Smart Connect-multimediasysteem je de weg wijst en vertelt hoe je jouw Toyota het best kunt gebruiken. Zowel voorin als achterin is de Toyota C-HR lekker ruim en de aflopende daklijn zorgt voor een knus gevoel dat niet veel andere auto’s bieden.

Nog eens omkijken

Dankzij de achteruitrijcamera en sensors is het heel eenvoudig om je Toyota C-HR te parkeren. Daarna loont het de moeite om nog eens – of vaker – om te kijken. Naar die prachtige, opvallende vorm, die zeker in Passion Red zo mooi uit de verf komt. De 19-inch lichtmetalen velgen, het zwarte dak en de donkergrijze grille maken het moeilijk om je niet om te draaien en meteen verder te rijden. En waarom zou je dat laten? Zelfs bij een enthousiaste rijstijl heeft de Toyota C-HR GR Sport niet veel dorst: een litertje benzine per 20 kilometer is voldoende.

Lees meer