Duurzaamheid

Centraal in alles wat we doen
Bij Toyota beschouwen we onszelf als meer dan een bedrijf dat allround mobiliteitsoplossingen biedt. We zijn wereldburgers en hebben een verantwoordelijkheid voor de aarde – en om die beter achter te laten dan we hem vonden.
  • Duurzaamheid bij Toyota

    Duurzaamheid is fundamenteel voor onze bedrijfsvoering. Met zakelijke activiteiten waarbij we wereldwijd samenwerken met de samenleving dragen we bij aan de duurzaamheid van de aarde, en aan sociale ontwikkelingen. Toyota streeft ernaar dat overheidsbeleid, behoeften van de samenleving, ontwikkeling van technologie en de behoeften van consumenten zoveel mogelijk op elkaar aansluiten. Belangrijke principes achter onze filosofie is dat we werken aan een betere toekomst, en ook dingen doen voor iemand anders dan onszelf. Dit ondersteunt ook onze inspanningen waarmee we bijdragen aan de United Nations Sustainable Development Goals, om ervoor te zorgen dat niemand ‘achterblijft’.

  • Toyota Environmental Challenge 2050

    Het is onze plicht om zoveel mogelijk bewust om te gaan met grondstoffen en om onze ecologische voetafdruk te beperken voor toekomstige generaties. In 1992 richtten we het Toyota Earth Charter op, waarna we in 2015 doelstellingen voor de lange termijn formuleerden met de Toyota Environmental Challenge 2050. Met dit programma verplichten we onszelf om CO2-emissies te reduceren en om in 2050 CO2-neutraal te zijn, zowel met onze auto’s als met onze bedrijfsvoering. Voor Europa is onze doelstelling om uiterlijk in 2040 CO2-neutraliteit te hebben bereikt. Maar onze milieu-initiatieven gaan verder, bijvoorbeeld door ons waterverbruik te verlagen, end-of-life recyclingtechnologie te ondersteunen en door bij te dragen aan een samenleving die in harmonie is met de natuur. 

  • Onze ‘mensgerichte’ benadering

    Sinds de oprichting is een van de kernwaarden van Toyota altijd geweest om op betekenisvolle wijze bij te dragen aan de maatschappij, bijvoorbeeld door te kijken naar manieren waarop iets makkelijker kan. Dit komt voort uit de motivatie van Toyota’s oprichter om een automatisch weefgetouw te ontwikkelen, en daarmee het werk voor zijn moeder minder belastend te maken. Deze ‘mensgerichte’ filosofie past Toyota nog altijd toe. De basis hiervoor is het idee dat technologie bij moet dragen aan het geluk en de gezondheid van mensen. We stimuleren en ontwikkelen kwaliteit in onze positie als werkgever, met een diverse en inclusieve werkomgeving. Daarnaast willen we met duurzame innovaties bijdragen aan een betere maatschappij.

  • Supply Chain

    Bij Toyota werken we tijdens de productie nauw samen met onze leveranciers. Als onderdeel van deze samenwerking hebben we wereldwijd Basic Purchasing Policies opgesteld, gebaseerd op de gedachte van wederzijds voordeel en onderling vertrouwen. Om de toenemende belangstelling voor onze supply chain het hoofd te kunnen bieden, zijn we voortdurend in dialoog met leveranciers. Voordat we een zakelijke transactie afronden, stellen we contracten op waarin zaken als wettelijke bepalingen, respect voor mensenrechten en milieubelangen vast en duidelijk zijn omschreven. We hebben Sustainable Purchasing Guidelines opgesteld die we delen met onze leveranciers, en we vragen onze leveranciers hun activiteiten te baseren op deze richtlijnen.