Circulariteit

Een circulaire economie bouwen
We hebben steeds meer mogelijkheden om te komen tot een volledig duurzame, circulaire economie, die een logisch vervolg is op onze sinds lang gehanteerde integrale visie van Reduce, Reuse, Recycle en Recover (Reduceren, Hergebruik, Recycling en Terugwinnen).
  • Beginnen bij design

    Het mantra van de vier R's – Reduce, Reuse, Recycle en Recover – helpt ons om de wijze waarop we auto’s ontwerpen, continu te verbeteren. Het is een visie die ons helpt om toekomstige modellen te maken die nóg schoner en efficiënter zijn. Dat doen we door gebruik te maken van innovatieve materialen en alternatieve aandrijfsystemen, en tegelijkertijd CO2-emissies en gebruik van waardevolle grondstoffen tot een minimum te beperken. We ontwerpen onze auto’s volgens een concept dat het makkelijker maakt om deze aan het eind van hun leven te ontmantelen, met een prioriteit op hergebruik van materialen en onderdelen. Deze kunnen opnieuw worden verwerkt voor gebruik in productie, maar we kunnen ook kiezen voor recycling of zelfs gebruik als alternatieve energiebron. 

  • Efficiënt gebruik van grondstoffen en verlagen van productiekosten

    We vinden continu nieuwe manieren om onderdelen en grondstoffen te hergebruiken. Dit vermindert de vraag naar ruwe grondstoffen, wat energie bespaart en ons helpt het milieu zo min mogelijk te belasten. Tijdens het productieproces zorgen we ervoor dat we grondstoffen zoveel mogelijk hergebruiken, in plaats van weggooien. Dat geldt ook voor water en eventuele restmaterialen die ontstaan tijdens ons productieproces. Door onderdelen te recyclen, gebruiken we minder nieuwe grondstoffen om nieuwe onderdelen te maken. We maken gebruik van gerecyclede materialen om nieuwe auto’s mee te maken en we onderzoeken manieren om componenten van onze auto’s te recyclen, zoals onderdelen van onze hybride aandrijflijnen. Bij het ontwerpen van onze auto’s wordt al rekening gehouden met de recycling ervan. 

  • Verlengen van de levensduur van auto-onderdelen

    Gedurende de levensduur van een auto kunnen veel van zijn onderdelen gereviseerd worden voor hergebruik. Hetzelfde principe is van toepassing wanneer een auto uiteindelijk wordt gesloopt. De auto heeft mogelijk nog talloze onderdelen die na revisie geschikt zijn om opnieuw te worden gebruikt. Daarom hanteren we een uitgebreid revisieprogramma voor onderdelen, waarvoor we gebruikmaken van onderdelen die retour komen vanuit ons Europese dealernetwerk. De geretourneerde onderdelen worden geïnspecteerd en gereviseerd in een revisiewerkplaats, waarbij eventueel versleten componenten worden vervangen. Het betreffende onderdeel wordt na revisie weer geassembleerd, verpakt en voor een gunstige prijs aangeboden aan klanten. 

  • Van motorblokken en batterijen tot brandstofcelstacks

    Belangrijke onderdelen die we kunnen reviseren, zijn onder meer compressoren van de airconditioning, automatische transmissie, stuurhuizen, cilinderkoppen, motorblokken en koppelingen. We onderzoeken altijd manieren om onderdelen maximaal te benutten en er waar mogelijk nieuwe toepassingen voor te vinden. Zo geven we brandstofcel stacks een tweede leven door ze in te zetten als generatoren voor energie. Wereldwijd zorgen we er ook voor dat hybride batterijen uit onze auto’s worden gehaald en worden gebruikt om schone energie van zonnepanelen in op te slaan. 

  • Afval voorkomen

    Om afval tot het absolute minimum te beperken, proberen we zoveel mogelijk afval van ons productieproces te hergebruiken. We werken samen met gespecialiseerde partners om het best mogelijke verwerkingsproces voor onze auto’s te vinden. Zelfs de kleinste afvalstromen kunnen worden opgevangen en hergebruikt, eventueel als alternatieve brandstof voor de industrie. Ook gaan we duurzaam om met water, door zo min mogelijk water te gebruiken en door afvalwater van onze productieprocessen zoveel mogelijk te hergebruiken. Ons oog voor detail gaat zelfs zover dat we de dozen waarin onderdelen worden afgeleverd, zijn ontworpen om keer op keer opnieuw te worden gebruikt.


  • Inzameling en recycling batterijen

    Voor ingenomen hybride batterijen die we niet kunnen hergebruiken, bijvoorbeeld als vervangende batterij in een andere auto of als standalone unit om energie in op te slaan, werken we samen met ervaren en gecertificeerde specialisten die de inzameling en recycling voor hun rekening nemen

    Het in Frankrijk gevestigde SNAM is verantwoordelijk voor de verwerking van nikkel-metaal hydride batterijen die worden gebruikt in de meeste van onze hybride elektrische modellen. In België verwerkt Umicore de lithium-ion batterijen die we gebruiken in de Prius+ en Prius Plug-in Hybrid. Voor lithium-ion batterijen in de rest van Europa werken we samen met Reneos, een netwerk van landelijke inzamelsystemen en recyclers van batterijen. Al onze partners maken gebruik van de nieuwste technieken om zoveel mogelijk materiaal terug te winnen en om ervoor te zorgen dat het milieu geen schade wordt toegebracht.


  • Recyclen van kunststof 

    In aanloop naar 2050 stelt Toyota zich ten doel om te komen tot een samenleving waarin plastic op wereldwijde schaal zoveel mogelijk wordt gerecycled. Om dit te bereiken willen we de hoeveelheid hergebruikte kunststof in 2030 verdriedubbelen ten opzichte van het huidige niveau. Ook stappen we rond 2030 volledig over op diervrije bekleding voor interieurs.

    Naast bestaande initiatieven voor het inzamelen en recyclen van bumpers die voor reparatie bij dealers worden vervangen, zijn we van plan om gerecyclede kunststof te gebruiken, met behulp van de sorteer- en perstechnieken van Toyota Metal Co., Ltd. Op dit moment wordt kunststof nog vooral gebruikt om energie mee op te wekken door middel van verbranding.


  • Verwerking end-of-life voertuig 

    In de context van het Toyota Global 100 Dismantlers Project, hebben we in België onze eerste modelfabriek opgezet. Dit doen we samen met Comet Group, een Belgisch bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de verwerking van end-of-life voertuigen. Samen met Comet hebben we een demonstratie gegeven van de juiste verwerking van een auto met brandstofcel, volgens een gebruiksaanwijzing op video waarin de juiste wijze van verwerken en recyclen wordt getoond.

    Onze modelfabrieken zullen we in Europa uitbreiden om uitleg te geven over eisen en normen voor faciliteiten, bedrijfsactiviteiten, de verwerking van afval en lokaal recyclen, en om bij te dragen aan het opzetten van sociale systemen voor de juiste verwerking en recycling van end-of-life voertuigen.