Batterijen

Toyota is een van ‘s werelds meest vooraanstaande ontwikkelaar en fabrikant van batterijen
Toyota heeft decennia aan ervaring met de ontwikkeling en producties van batterijen voor verschillende soorten voertuigen. We benutten deze kennis en ervaring om klanten van dienst te zijn met de betrouwbare technologie die nodig is voor hun elektrische toekomst.
  • Voorsprong in batterij know-how

    Toyota produceert zelf batterijen en werkt daarna samen met partners aan de ontwikkeling en levering ervan. Deze samenwerking stelt ons in staat om kennis te delen en tegelijkertijd een stabiel netwerk van toeleveranciers op te zetten, om zo te kunnen voldoen aan de toegenomen productie van geëlektrificeerde voertuigen. Al in 1996 richtten we de organisatie op, die inmiddels bekendstaat als Prime Earth EV Energy. Sindsdien hebben we meer dan 20 miljoen batterijen geproduceerd. In eerste instantie hebben we onze nickel-metaal hydride batterij verbeterd, om vervolgens in 2003 de ontwikkeling van lithium-ion batterijen te versnellen. Sinds de oprichting van onze Battery Research Division in 2008 hebben we ons onderzoek naar solid-state batterijen en andere batterijtechnologie van de volgende generatie geïntensiveerd.

  • Meerdere batterijtechnologieën zijn essentieel

    In 2021 hebben we Prime Planet Energy & Solutions opgericht om onze activiteiten op gebied van batterijen te intensiveren en om nog betere, meer geavanceerde en betaalbaardere batterijen te ontwikkelen. Voor onze huidige en toekomstige gamma van geëlektrificeerde voertuigen werken we aan de ontwikkeling van meerdere nieuwe technologieën. Hierbij houden we rekening met het feit dat de prestaties van batterijen afhankelijk zijn van de omstandigheden ter plaatse, zoals een regio met vooral een warm of koud klimaat, en of een auto meestal of asfalt of juist op onverharde wegen rijdt. Minstens zo belangrijk is de levensduur van een batterij.

  • Ontwikkelen van een volledige line-up van batterijen

    We ontwikkelen verschillende soorten batterijen van uiteenlopende afmetingen, waarbij we een duidelijke focus houden op de belangrijkste eigenschappen: kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid, maar ook prestaties, veiligheid en kosten. Voor hybride voertuigen blijven we nikkel-metaal hydride batterijen en lithium-ion batterijen verbeteren. Een voorbeeld daarvan is de introductie van nieuwe bipolaire nikkel-metaal hydride batterijen, die voordeliger zijn en meer direct beschikbaar vermogen leveren. Voor onze Plug-in Hybride modellen en batterij-elektrische voertuigen zijn batterijen met een zo groot mogelijke actieradius benodigd. Voor deze categorie ontwikkelen we een nieuw type batterij met betere prestaties, die na 2025 beschikbaar zal zijn voor de marktintroductie. 


  • Bipolaire NiMH batterij

    Batterijen maken een opvallende evolutie door. We blijven werken aan meerdere opties om batterijen te ontwikkelen met een innovatieve structuur. Recentelijk ging de productie van start van ‘s werelds eerste bipolaire NiMH batterij. Deze is kleiner en lichter dan een conventionele NiMH batterij. Belangrijk is dat voor deze batterij minder grondstoffen nodig zijn, wat minder mijnbouw en een lagere belasting van het milieu betekent. Bovendien is accu goedkoper, terwijl de energiedichtheid het dubbele is dan die van een gewone NiMH batterij.


  • Voordeliger Li-Ion batterij

    Dezelfde vooruitstrevende denkwijze passen we toe op lithium-ion batterijen. Het resultaat is een kostenbesparing op korte termijn van 30 procent. Tegelijkertijd verwachten we dat batterij-elektrische voertuigen ongeveer 30 procent zuiniger worden, waardoor we de batterij met dezelfde actieradius 30 procent kleiner kunnen maken. Na 2025 leveren deze maatregelen tezamen naar verwachting een kostenbesparing voor de batterij op van 50 procent. Deze aanpak levert significante voordelen op voor de constructie van de batterij, het totaalgewicht van de auto en, misschien wel het belangrijkst, de betaalbaarheid van batterij-elektrische auto’s.

  • De potentie van solid-state batterijen

    Solid-state batterijen hebben veel potentieel. Ze vervangen een vloeibare elektrolyt door een vaste elektrolyt en kunnen leiden tot lichtere, dichtere batterijen die sneller opladen dan de huidige batterijen. Tests van solid-state batterijen in prototypevoertuigen hebben hun uitstekende vermogen om onmiddellijke kracht te leveren aangetoond. We onderzoeken ook hun toepassing in hybride voertuigen (HEV's), volledig voertuigen (BEV's) en plug-in hybride voertuigen (PHEV's). Kortom, we zijn volledig toegewijd aan het versnellen van de ontwikkeling van op capaciteit gerichte solid-state batterijen.