Zo werkt de Toyota Mirai
-
De ontwikkeling van de Toyota Mirai – ’s werelds eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto – was niet mogelijk zonder onderzoek. Toyota heeft jarenlang geïnvesteerd in deze zogeheten Fuel Cell technologie. Het resultaat is een prachtig ontworpen auto die veilig is en geen CO2 uitstoot. Alleen water.
-
Energiedrager van de toekomst
Toyota gelooft in een toekomst zonder uitstoot. ‘Towards zero emission’ is daarbij het streven. Volgens Toyota is waterstof de energiedrager van de toekomst. Het is namelijk veel voorkomend: het zit in water, planten en mest. En er zijn meerdere manieren om waterstof op te wekken. Maar hoe werkt rijden op waterstof nu in de praktijk?
-
Tanken in drie minuten
In de video legt Peter van Casteren, technisch trainer bij Toyota importeur Louwman & Parqui, uit hoe rijden op waterstof werkt. “Aan de zijkant van de Mirai zit de tankdop. Deze inlaat is gekoppeld aan twee waterstoftanks onder de auto van 60 liter elk. Waterstof tank je als gas en het duurt slechts drie minuten. Toyota ziet deze waterstoftechniek als hét alternatief voor grote auto’s met schadelijke uitstoot voor lange afstanden.”
-
-
-
Zo ontstaat elektriciteit
In het aandrijfsysteem van de Toyota Mirai komen zuurstof en waterstof samen in de brandstofcel. Hierdoor ontstaat de elektriciteit die nodig is om de elektromotor te laten draaien. Uit de uitlaat komt alleen water. De Mirai staat aan de basis van een nieuw tijdperk waarin brandstofcelauto’s emissievrij elektrisch aangedreven rijden over lange afstanden tot wel 500 kilometer. De Toyota Mirai is de auto van de zeer nabije toekomst.