Toyota trein en truck op waterstof

Waterstof is brandstof van de toekomst
Toyota is van mening dat waterstof de brandstof van de toekomst is. En dus kun je het maar beter zoveel mogelijk toepassen. Een waterstofauto hebben we al. Een waterstofbus ook. Maar hier komen als het aan ons ligt een vrachtauto en trein op waterstof bij!

Fuel Cell Electric Vehicle

Toyota Motor North America en de Amerikaanse tak van vrachtautoproducent Hino Motors gaan een vrachtauto op waterstof ontwikkelen. Deze Fuel Cell Electric Truck (FCET) is bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. Hier neemt de vraag naar elektrisch aangedreven zware trucks toe. Met de nieuwe vrachtauto willen we aan deze vraag voldoen. De truck is uitgerust met Toyota’s befaamde brandstofceltechnologie, bekend uit de personenbus Sora. Die zet waterstof om in elektriciteit die vervolgens voor de aandrijving zorgt.

Geen CO2-uitstoot

De Fuel Cell Electric Truck stoot onderweg geen koolstofdioxide (CO2) uit. Een win-winsituatie voor onze klanten en de samenleving, vertelt Tak Yokoo, Senior Chief Engineer bij Toyota Research and Development. “De combinatie van Toyota’s ervaring van ruim 20 jaar met brandstofceltechnologie en Hino’s expertise met zware vrachtauto’s, zal een uiterst innovatief en capabel product opleveren.” Wanneer de waterstoftruck op de markt komt, is nog niet bekend. Een demonstratiemodel van een eerder aangekondigde waterstoftruck voor de Japanse markt moet medio 2021 ten tonele verschijnen.

Trein op waterstof

De trein is als vervoersmiddel al tamelijk duurzaam maar met de HYBARI denken we nog een slag te kunnen maken. Deze trein op waterstof ontwikkelen we samen met de East Japan Railway Company en Hitachi, Ltd. De trein – die uit twee wagons bestaat – wordt uitgerust met Toyota’s brandstofceltechnologie. De Japanse spoorwegmaatschappij is verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie. Het Japanse concern Hitachi bemoeit zich met bepaalde aandrijftechnologieën zoals de Power Converter en het lithium-ion batterijpakket van twee keer 120 kWh.

5 waterstoftanks

De trein zal een topsnelheid van 100 km/uur hebben en een actieradius van ongeveer 140 kilometer. Hij is uitgerust met vier units van elk vijf waterstoftanks. De totale capaciteit bedraagt 1.020 liter waterstof onder een druk van 700 bar. De brandstofcelunits leveren vier keer 60 kW aan vermogen. Naar verwachting beginnen de eerste testsessies rond maart 2022 over de Nabu-spoorlijn in Japan. We hopen met zowel de waterstoftruck als de waterstoftrein een bijdrage te leveren aan een samenleving gebaseerd op waterstof. Die heeft een minimale impact op het milieu als het uit hernieuwbare bronnen wordt gewonnen.