Wat is een APK?

Alles wat je moet weten
Benieuwd wat een APK-keuring precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor jouw Toyota? Op deze pagina vertellen we je alles wat je moet weten over de Algemene Periodieke Keuring, van de betekenis en de kosten tot wat er precies gecontroleerd wordt.

Wat is een APK?

De Algemene Periodieke Keuring, beter bekend als APK, is een Europese verplichte controle voor alle voertuigen. Het doel van deze keuring is om ervoor te zorgen dat alle voertuigen in Nederland voldoen aan de eisen die wettelijk worden gesteld aan veiligheid, milieunormen en registratie. Tijdens de APK worden verschillende zaken van het voertuig grondig geïnspecteerd door een keurmeester om vast te stellen of de auto voldoet aan de gestelde normen en voorschriften. Is dat niet het geval, dan wordt de auto afgekeurd. Dat blijft hij totdat de geconstateerde mankementen zijn verholpen.

Hoe vaak een APK-keuring?

Hoe vaak een auto APK gekeurd moet worden is afhankelijk van de leeftijd en de brandstof. Een nieuwe auto die batterij-elektrisch is of op benzine rijdt, hoeft pas na 4 jaar de eerste APK-keuring. Na de eerste keuring moet hij om de 2 jaar tot hij 8 jaar oud is en daarna elk jaar. Voor nieuwe diesels geldt dat ze na 3 jaar voor het eerst gekeurd hoeven worden en daarna elk jaar. Een auto van 30 jaar of ouder is verplicht elke twee jaar een nieuwe keuring te krijgen en auto’s vanaf 50 jaar zijn vrijgesteld van een verplichte APK-keuring.

Wat wordt er gecontroleerd bij APK?

Bij een APK-keuring worden verschillende aspecten van het voertuig gecontroleerd. Het gaat om componenten die te maken hebben met de verkeersveiligheid, het milieu en de registratie van de auto. Technische onderdelen en componenten worden dan van dichtbij bekeken, getest ofwel gecontroleerd met meetapparatuur. Bij de registratie wordt gekeken naar de kilometerstand, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof. 

Belangrijke punten voor de APK:

Verlichting: controle op de werking van de koplampen, remlichten, richtingaanwijzers en achterlichten. Een auto krijgt geen geldige APK met defecte lampen.

Remsysteem: er moet voldoende remkracht zijn en een gelijkmatige verdeling van de remkrachten over alle vier de wielen. Inspectie op slijtage en beschadigingen.

Banden en wielophanging: controle van banden op slijtage, gebreken, defecten en de bandenspanning en de staat van de wielophanging en de uitlijning van de wielen.

Uitstoot: emissietest op schadelijke uitlaatgassen. Te veel uitstoot is een APK-afkeur.

Carrosserie en chassis: controle roestvorming en schade die de veiligheid van het voertuig kan beïnvloeden.

Veiligheidsgordels en airbags: controle werking van veiligheidsgordels en airbags

Is APK hetzelfde als onderhoud?

Hoewel APK-keuringen en onderhoud beide belangrijk zijn voor het functioneren en de veiligheid van een voertuig, zijn ze niet hetzelfde. De APK is verplicht en richt zich op de veiligheid, milieueisen en de registratie. Onderhoud is veel breder en omvat onder meer het vervangen van vloeistoffen, het controleren van slijtageonderdelen, het afstellen van onderdelen en het uitvoeren van reparaties indien nodig. Zaken om de werking en levensduur van het voertuig te garanderen, maar het omvat niet noodzakelijkerwijs alle aspecten die tijdens een APK-keuring worden gecontroleerd. Beiden op hetzelfde moment inplannen is uiteraard wel mogelijk. Het is aan te raden minimaal één keer per jaar naar de garage te gaan voor een onderhoudsbeurt.

Hoe lang zonder apk?

Je ontvangt 6 weken voordat de APK van je Toyota verloopt een brief van de RDW met daarin de herinnering dat hij gekeurd moet worden. In de APK-planner op Toyota.nl zie je eenvoudig wanneer er plek is bij jouw vaste Toyota-dealer. Wacht niet te lang met een afspraak maken, want als eenmaal de datum verlopen is mag je niet meer met je auto rijden. Het rijden met een voertuig dat niet voorzien is van een geldige APK kan een fikse boete opleveren. Rijd je er niet mee, dan mag de auto maximaal 2 maanden geen APK hebben, anders ontvang je alsnog automatisch een boete.

Mijn auto is afgekeurd, wat nu?

Als je auto is afgekeurd en de APK-vervaldatum nog niet is overschreden, heb je nog tijd om de gebreken te laten maken. Je beoordeelt zelf of het verstandig is om met de auto te rijden. Het advies is altijd om direct de afkeurpunten te laten repareren, zodat je niet met een afgekeurde auto de weg op gaat. De verzekeringsmaatschappij kan zelfs weigeren om geld uit te keren bij eventuele schade en ook de politie kan je staande houden en zelfs bekeuren als ze vinden dat de verkeersveiligheid in het geding komt.

Wat kost een APK-keuring?

Een APK-keuring kost bij Toyota nooit meer dan €49,95 all-in. Wij rekenen geen extra kosten voor afmelding of een emissietest. Er worden geen andere werkzaamheden verricht en dus ook geen extra kosten gemaakt, tenzij je auto niet aan de keuringseisen blijkt te voldoen. In dat geval vragen wij altijd eerst je toestemming om de reparatie uit te mogen voeren. Een nieuwe keuring kan al twee maanden voor het verlopen al worden uitgevoerd. Je oude vervaldatum wordt dan gewoon met 1 of 2 jaar wordt verlengd.