Deskundig advies: winterbanden of all-seasonbanden?
Waarom zijn goede banden belangrijk?
Een autoband speelt een veel grotere rol op het gebied van veiligheid dan veel automobilisten denken. Banden zijn de enige onderdelen van je auto die contact maken met het wegdek. Dat betekent dat ze een essentiële rol spelen als het gaat om grip en tractie, veilig weggedrag, plezierig stuurgevoel en gunstig brandstofgebruik.
“Voor veel mensen is een autoband niet meer dan een rond stuk rubber, met hopelijk voldoende profiel”, zegt Hooijmaijers. “Een autoband is een stukje hightech.”
Wat is een winterband eigenlijk?
Winterbanden – de naam zegt het eigenlijk al – komen het best tot hun recht in de winter. Daarom zijn ze ook herkenbaar aan het logo: het sneeuwvlokje, zichtbaar op de wang van de band.
“Het profiel van een winterband is voorzien van honderden kleine lamellen die ervoor zorgen dat de band zich kan vastgrijpen in sneeuw en daarmee voor voldoende tractie”, zegt Hooijmaijers. “De zachte rubbersamenstelling van winterbanden en het gebruik van silica, dat de band beter vormbaar maakt, zorgen voor optimale grip bij lage temperaturen. Bij temperaturen van 8 graden en lager is een winterband altijd de veiligste keuze.”
Wat is het verschil met all-seasonbanden?
Wie kiest voor winterbanden, kiest voor een zachtere bandensoort. Een nadeel daarvan is: onder gematigde temperaturen slijt zo’n winterband sneller. Door het grovere profiel heb je een iets hoger brandstofgebruik. Er is echter een gulden middenweg: all-seasonbanden.
Die combineren de beste eigenschappen van zomer- en winterbanden. Goede rijeigenschappen in winterse omstandigheden, maar ook duurzaam in de warmere seizoenen. Het hele jaar rijden met all-seasonbanden vereist geen tweede wielenset. En omdat de nieuwste all-seasonbanden zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool, mag je daarmee ’s winters ook wintersportlanden als Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk in.
Wat adviseer je autobezitters bij het maken van hun keuze?
Bandenexpert Jurgen Hooijmaijers noemt de all-seasonband een “prima alternatief”, maar plaatst een belangrijke nuance. “Voor auto’s die weinig rijden is een all-seasonband prima, maar je moet je realiseren dat zo’n band altijd een compromis is. Zeker bij zwaardere auto’s, waarmee veel kilometers worden gemaakt is een echte winter- of zomerband altijd de beste keuze.”
Wat is handig om te weten als je wisselt naar winterbanden?
Veel autobezitters kiezen voor aparte zomer- en winterbanden. Daarbij is het handiger om voor elke bandenset ook een set velgen bij de auto te hebben. Wanneer je twee keer per jaar zowel velgen als banden wisselt, werkt dat veel handiger en sneller dan met één enkele set velgen. Bij een bandenwissel bestaat altijd het risico dat een band of velg beschadigd raakt tijdens het overzetten.
Prettig om te weten: kun je de niet-gebruikte sets velgen en banden thuis niet makkelijk opslaan? Er is altijd plek in de opslag bij je Toyota dealer.
Welke gouden bandentip wil je autobezitters meegeven?
Als expert wijst Jurgen Hooijmaijers erop dat elke band gebaat is bij de juiste bandenspanning. “Als de bandenspanning 20 procent te laag is –bijvoorbeeld 2,0 bar in plaats van 2,4 bar – leidt dat al tot bijna 3 procent extra brandstofverbruik. Met een personenauto op benzine die 1 op 15 rijdt en jaarlijks 20.000 kilometer aflegt, komt dat al snel neer op 65 euro per jaar.”
Wat zijn de gevolgen van onderspanning?
Onderspanning brengt niet alleen hogere brandstofkosten met zich mee; ook de levensduur van de banden wordt verkort, weet Hooijmaijers. “Onderspanning van 20 procent betekent dat de levensduur van de band met bijna een kwart wordt verkort. En als de onderspanning 30 procent is, gaat de band zelfs maar de helft van zijn normale levensduur mee. Het loont dus echt om je bandenspanning regelmatig te controleren, ook als je bandenspanningssensor niet zegt dat het nodig is. Meten is weten: met de juiste spanning presteert elke band het beste en je bespaart kosten!”