Al 50 jaar onverwoestbaar: de Toyota Hilux

Hoe een oerdegelijk werkpaard tot een ware legende uitgroeide
De Toyota Hilux viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. De robuuste pick-up staat synoniem voor alles waarmee Toyota haar ijzersterke reputatie verwierf. Betrouwbaar, doordacht en duurzaam. Dat onderstreept de Hilux krachtig door zich praktisch onverwoestbaar te tonen. Genoeg reden voor een eerbetoon aan deze krachtpatser met een speciale jubileumversie: de Hilux Fifty.
Ongeveer in hetzelfde geboortejaar als de Toyota Hilux scoorden Marvin Gaye en Tamma Terrell een wereldhit met het nummer ‘Ain’t no mountain high enough’, een tekst die de in 1968 gepresenteerde eerste Hilux op het lijf geschreven is. Want deze alleskunner laat zich door niets of niemand uit het veld slaan, zo heeft hij door de jaren heen bewezen. Jaag ’m door de modder, gooi zijn laadbak nét even te vol, hang er een zware kar achter: het deert de Hilux niet. Een auto die tegen iets meer dan een stootje kan.


Hoe het allemaal begon

Het oorspronkelijke ontwerp vertoonde sterke overeenkomsten met een personenauto. Uiteindelijk werd gekozen voor een ontwerp dat geheel was gericht op de wensen van bedrijfsautokopers die op zoek waren naar een betrouwbaar, robuust en comfortabel vervoermiddel. De Toyota Hilux werd in eerste instantie geleverd met een 1,5-liter viercilindermotor, later nam een sterkere 1,6-liter het stokje over. Omdat de vraag naar vermogen en brede inzetbaarheid toenam, werd in 1979 een uitvoering met vierwielaandrijving aan het leveringsgamma toegevoegd.

  • Werkpaard wordt luxepaard

    Hilux is een combinatie van de woorden ‘high’ en ‘luxury’ en dat zegt al iets over zijn karakter. De pick-up van Toyota werd continu doorontwikkeld om te blijven voldoen aan de eisen van de diverse bedrijfstakken. Hoewel hij was ontwikkeld als bedrijfsauto, werd de Hilux ook steeds meer gebruikt als dagelijks vervoermiddel voor gezinnen. Mede dat leidde ertoe dat Toyota de modelreeks in 1983 herzag, waarbij een carrosserievariant met dubbele cabine werd gepresenteerd. Ideaal voor gezinnen die het comfort en de ruimte van een personenauto willen met de capaciteiten van een terreinauto.

  • Ook Top Gear krijgt ’m niet kapot

    De reputatie van de Hilux als onverwoestbare auto zette de makers van het bekende tv-programma ‘Top Gear’ ertoe aan om die stelling proefondervindelijk te staven. En hoe! Het idee was om een Hilux uit 1988 met ruim 300.000 kilometer op de teller om zeep te helpen. De pick-up werd tot het uiterste mishandeld: kopje onder in de oceaan, gemarteld met een sloopkogel en zelfs in brand gestoken. De Hilux kwam uiteraard telkens zwaargehavend uit de strijd, maar kon elke keer na een eenvoudige reparatie weer rijden!

De Hilux kan alle omstandigheden aan: van Noordpool tot Dakar

  • Van Canada naar de Noordpool

    ‘Top Gear’ had de smaak te pakken. In 2007 onderwierpen ze een Hilux uit 2005 aan de ultieme test door er mee van Canada naar de Noordpool te rijden, als eerste auto ooit. De Hilux was slechts licht gemodificeerd met grotere wielen met dikkere banden, een carterbescherming en enkele andere kleine wijzigingen, maar hij bereikte zonder grote problemen zijn bestemming. Vervolgens reed presentator James May in IJsland met een Hilux de krater van een actieve vulkaan op. Dit onderstreepte wederom het onverzettelijke karakter van de Hilux.

Welkom op de Zuidpool: -30 °C!

In 2008 prepareerde Arctic Trucks uit IJsland vier Toyota’s Hilux die als begeleidingsauto gebruikt konden worden tijdens de Amundsen Omega 3 Pole Race naar de Zuidpool. De vier pick-ups waren voorzien van moderne technologie die gebruikmaakte van de warmte van de motor om de sneeuw te smelten, zodat alles ook bij een temperatuur, die soms terugzakte tot -30 °C, zou blijven werken. De Hilux bleek beter te zijn opgewassen tegen ijzige richels, diepe sneeuw en verborgen gletsjerspleten dan de traditionele sneeuwvoertuigen. De Toyota was bovendien sneller en zuiniger en stootte minder CO2 uit.

De Dakar: slopend, behalve voor de Hilux

De ultieme uithoudingstest voor mens en machine: de beroemde Dakar Rally. En ook al wordt de Hilux continu beproefd onder de meest extreme omstandigheden, deze Rally is een verhaal apart. Zo bereikten In 2014 slechts 204 van de 450 auto’s de finish.

Dit jaar voerde de slopende rit de Toyota teams door Peru, Bolivia en Argentinië, waarvan zes dagen door alleen maar zand. Coureur Nasser Al-Attiyah en navigator Matthieu Baumel eindigden met hun Hilux nummer 301 op een knappe tweede plaats overall. Giniel de Villiers en navigator Dirk von Zitzewitz in Toyota Hilux nummer 304 werden derde. Ook won onze eigen Nederlandse rallycoureur Bernhard ten Brinke een etappe, een geweldige prestatie.

Vijf decennia, acht generaties

Het is 2018, een halve eeuw nadat de eerste Toyota Hilux werd gepresenteerd. De eerste generatie is van 1968 tot 1972 gebouwd, toen zijn opvolger verscheen. In 1978 kwam de derde generatie, de eerste met dubbele cabine en plek voor vijf personen. In 1982 was het tijd voor nummer vier, waarbij ook een dieselmotor is toegevoegd. Eind 1988 is het de beurt aan lichting vijf, in 1997 opgevolgd door de zesde Hilux. Van 2005 tot 2015 rolde het zevende model van de band, dat daarna werd afgelost door het huidige model uit 2015.

Feestnummer: de Toyota Hilux Fifty

De tijdelijk en beperkt leverbare Toyota Hilux Fifty biedt veel opties. Zoals 18-inch ‘Bi-tone black’ lichtmetalen wielen, aluminium treeplanken, chromen mistlamp-ornamenten en een pushbar met geïntegreerde bodembeschermplaat. Een kunststoflaag beschermt de bodem en wanden van de laadbak, die is uitgerust met een afsluitbare en scharnierende tonneau cover. Van binnen is de Hilux Fifty voorzien van zwart lederen fifty design bekleding. Hierdoor oogt het interieur stoer en exclusief met een knipoog naar 1968 - aan de buitenzijde versterkt door de speciale Fifty badge. Ook de actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense zijn aanwezig.