Batterij-elektrische aandrijving is niet voor alle typen voertuigen en klanten geschikt. Toyota werkt daarom aan meerdere routes naar emissievrije mobiliteit. Een prototype van een Toyota Hilux op waterstof geeft een voorproefje van wat er op dat gebied mogelijk is. RTL Transportwereld ging met de waterstof-Hilux op pad en was onder de indruk.
RTL Transportwereld test prototype Hilux op waterstof
“Toyota laat zien dat waterstof geen slechte oplossing is”
Prototype met Mirai-techniek
Elektrificatie is belangrijk voor duurzaam vervoer, maar zeker bij bedrijfswagens is een batterij-elektrische aandrijflijn op dit moment nog niet altijd een praktische oplossing. Voor sommige doelgroepen moet een voertuig altijd paraat staan, zonder lange oplaadtijden. Voor andere doelgroepen kan een hoog laadvermogen essentieel zijn, wat in combinatie met een zwaar batterijpakket niet altijd mogelijk is. Waterstoftechnologie kan voor deze voertuigen een belangrijke oplossing zijn. Toyota onderzoekt alle mogelijkheden voor emissievrije mobiliteit en ontwikkelde daarom een waterstof-elektrisch prototype van de Hilux, gebruikmakend van de aandrijflijn van de Mirai.
Stilte: hier wordt gewerkt!
De sterke kwaliteiten van de Toyota Hilux blijven met de waterstof-elektrische aandrijflijn volledig behouden, zo merkt RTL Transportwereld al snel. Hoewel het prototype alleen achterwielaandrijving heeft, komt hij zelfs offroad uitstekend uit de voeten. Er is één groot verschil ten opzichte van de reguliere Hilux: bij het prototype verloopt alles in stilte. “Je hoort de vogeltjes fluiten”, concludeert presentator Iep van der Meer.
Breed inzetbaar
De waterstoftechnologie is bovendien in zeer brede toepassingen inzetbaar. Van der Meer spreekt met Ozan Bilgin, manager H2 Business and Value Chain bij Toyota Motor Europe: “We hebben nu al meerdere toepassingen, van schepen tot treinen, bussen, vrachtwagens en zelfs voor gebruik in generatoren. Eigenlijk is ieder voertuig met een dieselmotor relatief eenvoudig om te bouwen tot waterstofvoertuig. We hebben de brandstofcel nu in één formaat, maar de unit is te combineren. Eén unit is genoeg voor een bus, vier stuks zijn al genoeg voor een klein schip en zes zijn genoeg voor een trein.”
Positief over de waterstoftoekomst
RTL Transportwereld ziet de waterstoftoekomst wel zitten. Van der Meer: “Toyota laat met deze Hilux zien dat waterstof helemaal geen slechte oplossing is. Als je jouw auto altijd nodig hebt en geen tijd of mogelijkheid hebt om te stekkeren, heb je hiermee een actieradius van 600 kilometer na drie minuten tanken.”