Skip naar hoofdcontent (Klik enter)

Subsidies en voordelen: de veranderingen in 2025

Elektrische bedrijfswagen nog steeds het overwegen waard? Zeker!
De energietransitie is in volle gang, maar er worden ook veel subsidies en andere voordelen afgebouwd. Denk maar aan de aanschafsubsidie SEBA, of het vervallen van de vrijstelling voor wegenbelasting. Ook voor bedrijfswagens met dieselmotor verandert iets belangrijks: de bpm-vrijstelling vervalt. We zetten de veranderingen in 2025 op een rij.

Wat is er in 2025 veranderd?

Per 1 januari 2025 zijn veel subsidies en andere voordelen voor elektrische bedrijfswagens verdwenen. De aankoopsubsidie SEBA en de Milieu Investeringsaftrek (MIA) zijn afgeschaft. Ook is de VAMIL-regeling niet meer van toepassing. Daarbovenop is ook de vrijstelling voor wegenbelasting vervallen en is het bijtellingspercentage over de eerste 30.000 euro van de catalogusprijs verhoogd. Voor bedrijfswagens met dieselmotor verandert ook iets belangrijks: die zijn niet langer vrijgesteld van bpm, wat de aanschafprijs flink verhoogt.

Welke subsidies en voordelen zijn er nog?

Gelukkig zijn er nog steeds wel wat voordelen. Wat overblijft is bijvoorbeeld de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Daarmee kun je een percentage van de investering in (bijvoorbeeld) een (elektrische) bedrijfswagen van je winst aftrekken. Hoe hoog dit percentage is, hangt af van de hoogte van de investering (incl. btw), maar meestal is dit 28%. Ook is er nog steeds bijtellingsvoordeel. Ondanks dat het percentage is verhoogd van 16% naar 17% voor de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde, is dat nog steeds lager dan bij een bedrijfswagen met een brandstofmotor.

Korting op de wegenbelasting

Hoewel je voor een elektrische bedrijfswagen voortaan ook wegenbelasting moet betalen, krijg je wel 75% korting op het reguliere tarief. Let op: het extra gewicht van de batterij wordt wel meegerekend in de berekening van de wegenbelasting. Toch betaal je dankzij de 75% korting aanzienlijk minder wegenbelasting dan voor een bedrijfswagen met een brandstofmotor. In 2030 vervalt deze korting en betaal je ook voor elektrische voertuigen het volle tarief. Voor modellen met dieselmotor verandert op dit gebied niets in 2025.

Prijsniveau brandstof vs. elektrisch gelijk

Er is nog een belangrijke verandering: de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens is per 1 januari 2025 afgeschaft. Deze aanschafbelasting is grotendeels gebaseerd op de CO2-emissie van het voertuig en kan flink oplopen. Aangezien elektrische bedrijfswagens zelf geen emissie hebben, betekent de afschaffing van de bpm-vrijstelling vooral dat bedrijfswagens met brandstofmotor veel duurder worden. Het prijsniveau van elektrische bedrijfswagens en die met dieselmotor is daardoor min of meer gelijk geworden. Wanneer je de aanschafprijzen vergelijkt, is een elektrische bedrijfswagen dus niet altijd de duurdere optie.

Niet vergeten: zero-emissiezones

Ook niet onbelangrijk is dat veel steden in 2025 een zero-emissiezone invoeren, of dat op korte termijn willen gaan doen. De zero-emissiezone houdt in dat alleen bedrijfswagens zonder uitstoot (dus: elektrisch of op waterstof) dat gebied in mogen. Er geldt nog een overgangsregeling van een paar jaar, maar op langere termijn ben je met een bedrijfswagen met brandstofmotor dus niet meer welkom in die steden. Ook zeker iets om rekening mee te houden als je op het punt staat een nieuwe bedrijfswagen te kopen.

Waarom een elektrische bedrijfswagen?

Hoewel veel subsidies en voordelen per 1 januari 2025 zijn weggevallen of beperkt, blijft het dus het overwegen waard om te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen. Ze zijn niet meer duurder dan modellen met brandstofmotor, er geldt nog steeds bijtellingsvoordeel, de komende jaren krijg je flinke korting op de wegenbelasting en je weet zeker dat je toegang behoudt tot je klanten in de stad.