Elektrische bedrijfswagen: de verstandige keuze
Emissievrije zones per 2025
Invoering bpm voor brandstofmodellen
Vanaf 1 januari 2025 moet ook voor de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens bpm worden betaald, net zoals bij personenauto’s. Voor elektrische bedrijfswagens maakt dat niet uit, die hebben geen lokale emissie en dus ook geen bpm-bedrag. Brandstofmodellen zullen door deze invoering echter veel duurder worden. Dat maakt het prijsverschil met elektrische bedrijfswagens een stuk kleiner. Ofwel, extra investeren in een elektrische bedrijfswagen wordt in verhouding een minder grote stap.
Fiscale voordelen
Subsidies bedrijfswagens
Nog een reden om nu over te stappen op een elektrische bedrijfswagen: ondernemers profiteren van 45% milieu-investeringsaftrek (MIA) over de volledige voertuigwaarde minus 11.000 euro. Ook is er de Kleinschaligheids investeringsaftrek (KIA), waarmee je tot 28% van het netto investeringsbedrag kan opvoeren als aftrekpost op de winst. Daarnaast kunnen ondernemers subsidie (SEBA) krijgen mits de bedrijfswagen voldoet aan een aantal voorwaarden. De verwachting is dat medio maart de SEBA weer beschikbaar komt. Het gaat dan om een subsidie van 10% of 12% van de catalogusprijs exclusief BTW, afhankelijk van het aantal werknemers van de onderneming.
Investering in de toekomst
Door nu de overstap te maken naar een elektrische bedrijfswagen, zoals de Toyota Proace Electric, is elektrisch vervoer eerder geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsactiviteiten en heb je straks onbelemmerd toegang tot alle stadscentra in Nederland. Bovendien investeer je daarmee ook in de toekomst van de onderneming. Klanten, toeleveranciers en andere partijen stellen steeds hogere eisen ten aanzien van duurzaamheid. Zonder elektrische bedrijfswagens in de vloot worden bedrijven steeds vaker uitgesloten van inschrijving voor aanbestedingen en wordt het steeds moeilijker om grote contracten binnen te halen en samenwerkingen aan te gaan.