Yaris Cross: World Urban Car of the Year

Titel toegekend door grote internationale vakjury
De Toyota Yaris Cross is door de internationale vakjury van de World Car Awards bekroond met de titel World Urban Car of the Year 2022. De jury van 102 autojournalisten uit 33 landen waardeert Toyota’s SUV in het B-segment om de hybride technologie, het onderscheidende design en het rijplezier dat de auto biedt. De Yaris Cross is ontworpen en ontwikkeld voor Europa en wordt in Frankrijk geproduceerd.

Motivatie

Takatomo Suzuki, Chief Engineer van Toyota: “We zijn vereerd met de onderscheiding. Onze filosofie om goede compacte auto’s te maken was het uitgangspunt om de Yaris Cross te voorzien van veel bagageruimte en voldoende vermogen bij een laag verbruik. Deze prijs motiveert ons om hoogwaardige auto’s te blijven ontwikkelen die aan de behoeften van onze klanten voldoen.”
De Yaris Cross is ontwikkeld voor de Europese markt. Hij oogt en rijdt als een SUV, maar is compact en zuinig. De Yaris Cross staat op grote wielen en heeft een hoge zit, voor een krachtige verschijning en goed zicht rondom.

Vierde generatie hybride aandrijflijn

De Toyota Yaris Cross is – net als de Yaris waarop hij is gebaseerd – leverbaar met Toyota’s vierde generatie hybride aandrijflijn. Met de 85 kW/116 pk sterke 1,5‑liter Hybrid-aandrijflijn is de Yaris Cross enorm soepel te rijden dankzij het hoge koppel bij lage toerentallen. Het brandstofverbruik is daardoor ook aangenaam laag. Het gecombineerde verbruik komt uit op 4,4 tot 5,0 liter op 100 kilometer, afhankelijk van de uitvoering. De Yaris Cross is ook leverbaar met uitsluitend de 1.5 VVT-i benzinemotor met 92 kW/125 pk vermogen.

Productie in Frankrijk

De Yaris Cross is niet alleen ontworpen en ontwikkeld voor Europa, Toyota produceert de Yaris Cross net als de Yaris ook in Europa. Dat gebeurt bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), gevestigd bij de plaats Valenciennes in Noord‑Frankrijk. Toyota wil er op jaarbasis ruim 150.000 exemplaren produceren en met de Yaris Cross in het B-SUV-segment een marktaandeel van acht procent realiseren.