Unieke Toyota GT-One in Louwman Museum
Speciaal team
Bij Toyota Motorsport GmbH (TMG) in het Duitse Keulen werd eind 1996 gestart met het GT-One project onder leiding van Andre de Cortanze, die hiervoor al een Le Mans-winnende raceauto had ontworpen. De straatlegale racer van Toyota werd echter volledig met CAD-computersystemen ontworpen. Cortanze voltooide het chassisconcept in januari 1997. Binnen twee maanden waren het algemene ontwerp en de details van de voorkant, achterkant en brandstoftank van de auto klaar. In mei volgden de deuren en de achter- en zijstructuur. Het hele project was in september 1997 klaar.
Twin-turbo V8
De slanke vorm van de carrosserie is verfijnd in een windtunnel in Italië. Het leidde tot een ontwerp met minimale luchtopeningen in de carrosserie. Dan de motor: dat is een twin-turbo V8 die de eerdere Group C TS010 van Toyota aandreef. Norbert Kreyer en de motorafdeling van TTE (Toyota Team Europe) hebben het oorspronkelijke ontwerp van de V8 echter volledig herzien. Ze maakten het blok compacter en lichter, reduceerden het brandstofverbruik, verhoogden het vermogen en veranderden het toerenbereik. In december reed de racewagen zijn eerst testrondes met onder anderen Martin Brundle achter het stuur.
Straatlegaal
In overeenstemming met de toenmalige FIA-regels moest er op basis van de TS020 ook een legale straatversie komen. Dit is de auto die nu in het Louwman Museum te zien is. In principe waren de verschillen tussen de race- en wegversies klein: bij de straatversie is de achtervleugel lager en de rijhoogte van de auto hoger. Er is een kleinere brandstoftank gemonteerd en de toevoeging van katalysatoren zorgde ervoor dat de auto voldeed aan de emissienormen.
Supercars of the 90’s
De Toyota GT-One is onderdeel van de spectaculaire verzameling supercars die nu in het Louwman Museum in Den Haag te zien is. Zo staan er ook de straatversies van de belangrijkste concurrenten van de GT-One op Le Mans tentoongesteld. De tentoonstelling ‘Supercars of the 90’s’ is te zien tot en met 1 september 2024.