Terugblik GAZOO Racing op 2023

Een terugblik op 2023 en vooruitblik op 2024
Toyota GAZOO Racing blikt terug op een bijzonder succesvol 2023. In alle facetten van de autosport waaraan Toyota’s autosportdivisie deelneemt, behaalde het team droomresultaten. Het doel voor 2024 is duidelijk: de behaalde resultaten in 2023 overtreffen. In dit artikel een terugblik op 2023 en een vooruitblik op 2024.

Alle facetten van autosport

De autosportactiviteiten van Toyota GAZOO Racing zijn uiterst divers. Toyota GAZOO Racing komt onder meer uit in het FIA World Endurance Championship (WEC), het FIA World Rally Championship (WRC) en ook in het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC), inclusief de Dakar-rally. Zowel op prachtig asfalt als op woeste ondergrond stond Toyota GAZOO Racing in 2023 zijn mannetje met fantastische resultaten. Weten welke? Lees dan snel verder.

WEC

Toyota GAZOO Racing veroverde voor de vijfde achtereenvolgende keer ‘de dubbel’ met de wereldtitel bij zowel de constructeurs als de coureurs in het WEC, de enduranceraceklasse waarin Toyota in 2023 uitkwam met de spectaculaire GR010 HYBRID. De laatste race – die plaatsvond in Bahrein – vormde de perfecte afsluiting van een spannend seizoen vol strijd met de Hypercars van Cadillac, Ferrari, Glickenhaus, Peugeot, Porsche en Vanwall. Seizoen 2023 eindigde voor Toyota GAZOO Racing met vier 1-2-finishes, waarmee het team op 45 overwinningen sinds zijn WEC-debuut in 2012 is gekomen. Dat smaakt naar meer!

W2RC

Toyota GAZOO Racing sloot ook het 2023-seizoen van het FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) zeer succesvol af. De Rally van Marokko vormde de vijfde en tevens laatste etappe in het uitdagende kampioenschap waarbij de succesvolle GR DKR Hilux T1+ in actie kwam. Het resultaat van alle inspanningen in 2023? Toyota GAZOO Racing (TGR) is opnieuw de onbetwiste kampioen. Net als in 2022 won het team alle titels: het rijderskampioenschap, het co-drivers kampioenschap én het constructeurskampioenschap. De eerstvolgende uitdaging is de 2024-editie van de legendarische Dakar rally (5 tot 19 januari 2024) in Saudi-Arabië. Die race belooft spectaculair te worden.

WRC

Ook in het WRC wist Toyota GAZOO Racing indruk te maken in 2023. TGR-rallyrijder Kalle Rovanperä en co-driver Jonne Halttunen wonnen het wereldkampioenschap rally voor de tweede keer op rij. Dubbel feest dus! Rovanperä werd in 2022 gekroond tot de jongste WRC-kampioen ooit met de GR YARIS Rally1 HYBRID. De geleverde topprestaties in het seizoen 2023 hebben hem nu opnieuw de kampioenstitel bezorgd. Rovanperä is de zesde coureur ooit in de geschiedenis van het WRC die opeenvolgende titels heeft behaald. Het is daarnaast het vijfde jaar op rij dat TGR de rijders- en bijrijderstitel in de wacht sleept.

Kom maar op met 2024!

Toyota GAZOO Racing zet in 2024 alles op alles om de behaalde resultaten in 2023 te evenaren. Voor extra visuele impact rijdt TGR komend seizoen met een stoere matzwarte kleurstelling voor alle modellen, zoals de GR YARIS Rally1 HYBRID en de GR010 HYBRID. Bij de GR YARIS Rally1 HYBRID benadrukt de zwarte kleur het verlangen naar ‘snelheid’ alsook de ambitie om ‘niet te verliezen’. Bij de GR010 HYBRID staat het woord ‘Prototype’ centraal, verwijzend naar de missie van Toyota om met behulp van technologie uit de autosport steeds betere auto’s voor op straat te ontwikkelen.

Nog meer matzwart

De nieuwe matzwarte kleurstelling komt ook terug in andere competities waaraan Toyota GAZOO Racing deelneemt, zoals het W2RC. In seizoen 2024 neemt TGR met liefst vijf equipes deel aan Dakar 2024 met de nieuwe Toyota GR DKR Hilux EVO T1U, het grootste team ooit van Toyota GAZOO Racing voor de zwaarste race ter wereld. De nieuwe pick-up is nog breder en bevat diverse verfijningen, zoals een verbeterde wielophanging, een slimmer geplaatste airconditioning en een nieuw koelpakket. Toyota’s focus op kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid was een belangrijke factor bij de ontwikkeling van de nieuwe auto.

Topcoureurs W2RC

Met alleen goed ‘gereedschap’ win je geen races. Racetalent is essentieel om te strijden voor gouden medailles. In het W2RC strijden onder meer Lucas Moraes en Armand Monleon, evenals Seth Quintero en Dennis Zenz, voor de eerste plaats tijdens Dakar 2024, de eerste ronde van het W2RC 2024. Deze twee teams nemen ook deel aan andere W2RC-races in 2024, zoals de Abu Dhabi Desert Challenge (25 februari-2 maart, 2024), de BP Ultimate Rally-Raid in Portugal (2-7 april, 2024), de Desafio Ruta 40 in Argentinië (2-8 juni, 2024) en de Rally van Marokko (5-11 oktober, 2024).

TGR WEC-coureurs 2024

Ook voor het WEC-seizoen 2024 werkt Toyota met ‘the best of the best’. In totaal strijden er twee auto’s om de overwinning. Achter het stuur van GR010 HYBRID #8 kruipen coureurs Sébastien Buemi (Zwitserland), Brendon Hartley (Nieuw-Zeeland) en Ryo Hirakawa (Japan). Aan GR010 HYBRID #7 zit een Nederlands tintje, want niemand minder dan voormalig Formule 1-coureur Nyck de Vries is een van de rijders, naast Mike Conway (Verenigd Koninkrijk) en Kamui Kobayashi (Japan).

WRC-coureurs 2024

Om de bijzonder krachtige GR YARIS Rally1 HYBRID razendsnel over alle rallyroutes te sturen in het WRC-kampioenschap van 2024, vertrouwt Toyota GAZOO Racing op de kwaliteiten van de volgende coureurs en co-drivers:

  • Coureur: Elfyn Evans (Verenigd Koninkrijk) #33
  • Co-driver: Scott Martin (Verenigd Koninkrijk) #33
  • Coureur: Sébastien Ogier (Frankrijk) #17
  • Co-driver: Vincent Landais (Frankrijk) #17
  • Coureur: Kalle Rovanperä (Finland) #69
  • Co-driver: Jonne Halttunen (Finland) #69
  • Coureur: Takamoto Katsuta (Japan) #18
  • Co-driver: Aaron Johnston (Ierland) #18

Uniek is dat Akio Toyoda, voorzitter van Toyota Motor Corporation, intensief bij alle autosportteams betrokken is. Onder zijn leiding werd het unieke Toyota motto ‘no more boring cars’ realiteit.

Lees meer