Nieuwe Prius: ‘Lekker gedaan, Toyota!’

Autopers wildenthousiast over nieuwe Toyota Prius
De Nederlandse autopers is bijzonder te spreken over de vormgeving van de nieuwe Prius. Kreten als ‘verbazingwekkend mooi’, ‘Wauw!, ‘Gelikt ontwerp’, ‘Gave bak’ en ‘Supersexy!’ geven het enthousiasme in de media goed weer. We geven een kleine bloemlezing.

Coupéachtig silhouet

AutoRAI (Opens in new window) noemt de nieuwe Prius supersexy. En terecht natuurlijk. Zoals AutoRAI ook schrijft, is dat te danken aan het ‘coupéachtige silhouet. De carrosserie is zeer gestroomlijnd om de luchtstroom te optimaliseren en draagt bij aan de efficiëntie, wegligging en stabiliteit van de auto.’ Diverse titels hebben het over het vermeende imago van de voorgaande generaties van de Prius, maar zowel Autoreview (Opens in new window), AutoRAI als Autovisie meldt enthousiast dat dát met de nieuwe Prius tot het verleden behoort.

Sterkere, compactere batterij

TopGear (Opens in new window) noemt de vijfde generatie Prius onder meer ‘best smaakvol’. AutoWeek (Opens in new window) gaat wat dieper in op het design: ‘De nieuwe Prius is […] direct te herkennen als lid van de nieuwe familie Toyota-modellen [en sluit] designtechnisch aan bij de volledig elektrische bZ4X.’

Ook Autovisie (Opens in new window) roemt het uiterlijk van de nieuwe Prius en gaat – overigens net als de overige autonieuwssites – in op de batterij: ‘die heeft een stuk meer capaciteit, nu 13,6 kWh, maar is fysiek veel compacter. Het accupakket past nu onder de achterbank. En dat zorgt voor een grotere bagageruimte dan in de vorige Prius’.

Meer vermogen, grotere actieradius

(Opens in new window) (Opens in new window)Autoblog (Opens in new window) beschrijft de aandrijflijn van de nieuwe Prius: ‘een 2.0 liter benzinemotor, aangevuld met een elektromotor. Het gecombineerd vermogen komt op 223 pk (164 kW). De benzinemotor zorgt voor 148 pk (111 kW), de rest komt dus van de elektromotor met een lithium-ion batterij van 13,6 kWh. Het batterijpakket is zo klein dat het past onder de achterbank. De elektrische actieradius is met 70-80 kilometer meer dan 50% groter dan die de huidige Prius.’