De toekomst is elektrisch
Elektriciteit
De elektrificatie van auto's is misschien wel de grootste trend die momenteel speelt in de auto-industrie. Zonder elektriciteit – die al in de jaren 1800 werd ontdekt – zag de wereld er nu totaal anders uit. Elektriciteit heeft gezorgd voor continue vooruitgang op het gebied van verlichting, communicatie, productieprocessen, transport, hergebruik van energie, allerlei vormen van efficiëntie en meer. Tegenwoordig speelt elektriciteit, naast internetbereik onderweg en zelfstandig rijdende auto’s, een absolute sleutelrol in de transformatie naar duurzame mobiliteit voor iedereen.
De toekomst
Elektrificatie heeft de toekomst, dat is duidelijk. Dat blijkt ook uit de plannen van Toyota en Lexus. Er zijn diverse plannen met wereldwijde spelers als Aurora, Shell, Panasonic, SoftBank en Mazda. Daarnaast is het doel om rond 2025 van elk model van Toyota en Lexus en geëlektrificeerde versie te hebben. Dit komt neer op ongeveer 5,5 miljoen auto’s. Al in 2030 moet de verkoop van meer dan 1 miljoen emissievrije voertuigen per jaar een feit zijn.
Op naar de maan!
Daar houdt het niet bij op, want Toyota werkt bijvoorbeeld ook samen met het Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) voor de ontwikkeling van wat velen de ultieme, buitenaardse, brandstofcel-elektrische SUV zouden kunnen noemen: een unieke bemande maan-expeditie-rover. De geavanceerde, veelzijdige en duurzame brandstofceltechnologie van Toyota gaat dus daadwerkelijk naar de maan.
Hybride
Elektrisch rijden bij Toyota en Lexus begon dik 20 jaar geleden met de komst van de Toyota Prius. Het eerste hybride-model van Lexus was de RX 400h. Tegenwoordig hebben vrijwel alle modellen van Toyota en Lexus hybride technologie. Een hybride aandrijflijn bestaat uit een conventionele verbrandingsmotor, aangevuld met een elektromotor en een kleine batterij. Als je de voet van het gaspedaal haalt, wint de auto energie terug om de batterij op te laden.
Plug-in hybride
Een verdere vorm van elektrisch rijden zie je bij een plug-in hybride, kortweg PHEV genoemd. In de basis is de aandrijflijn van een plug-in hybride gelijk aan die van een hybride, alleen heeft een plug-in hybride een aanzienlijk grotere batterij om langere afstanden volledig elektrisch te rijden. Een plug-in hybride kan je ook opladen bij een laadpunt. Met een PHEV kun je nog betere prestaties en efficiëntie bereiken. Een sprekend voorbeeld is de krachtige Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met 306 pk en tot wel 75 kilometer elektrische range (WLTP).
Brandstofcel
Net zo veelbelovend als batterij-elektrische auto’s zijn voertuigen met een brandstofcel die op waterstof rijdt. Zo’n auto is bijvoorbeeld de Toyota Mirai. Van de eerste generatie Mirai zijn wereldwijd meer dan 10.000 exemplaren verkocht. De tweede generatie Toyota Mirai – die in 2020 op de markt kwam – zet op alle fronten grote stappen vooruit, onder meer met een actieradius van liefst 650 kilometer (WLTP).
Tanken kost een paar minuten
Een brandstofcelauto overwint bezwaren die spelen bij een batterij-elektrische aandrijflijn, denk aan lange oplaadtijden en een beperkter rijbereik. Het tanken van een waterstofauto kost slechts een paar minuten, vergelijkbaar met een auto op diesel of benzine. De tankstations voor waterstof zijn in Nederland volop in ontwikkeling. Er komen er steeds meer. De Nederlandse overheid wil 200 waterstofstations in 2030 in gebruik hebben zodat een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations ontstaat.
Uitstoot terugdringen
De noodzaak om de uitstoot van uitlaatgassen wereldwijd verder terug te dringen, neemt steeds verder toe. Dit geldt niet alleen voor transport, maar ook voor de industrie en eigenlijk de hele maatschappij. Er is veel winst te behalen door verouderde en vervuilende diesel aangedreven voertuigen en toepassingen om te bouwen naar emissievrij en volledig elektrisch. Toyota helpt om deze transformatie rechtstreeks vorm te geven. Een sprekend voorbeeld is Woven City: de stad van de toekomst met een volledig verbonden ecosysteem op basis van waterstof ofwel een ‘hydrogen-based society’.
Project Portal Klasse 8
Een ander voorbeeld is Project Portal Klasse 8: een grootschalige pilot voor brandstofcel-elektrische vrachtwagens. Project Portal Klasse 8 werd aanvankelijk opgericht als haalbaarheidsstudie om de mogelijke toepassing van de brandstofceltechnologie van de Mirai te vertalen naar zware vrachtwagens. Al snel werd het potentieel duidelijk. Project Portal leidde tot de ontwikkeling van 10 vrachtwagens op waterstof, een programma waar 82 miljoen dollar mee gemoeid is. Toyota werkt in dit programma samen met de staat Californië, de havens in Los Angeles, Kenworth, Shell, UPS en nog veel meer.
Revolutie
Waterstoftechnologie is niet alleen geschikt voor vrachtwagens, maar ook voor schepen, treinen en andere transportmiddelen. De voordelen spreken voor zich: snel tanken, een riante actieradius, beperkt gewicht, maximaal laadvermogen en eenvoudige schaalbaarbeid van de infrastructuur. Waterstoftechnologie heeft met name in de wereldwijde transportsector het potentieel om voor een revolutie te zorgen. Om die reden zet Toyota vol in op de technologie.
Terug naar het begin
Dus, kort samengevat, als iemand de vraagt stelt “Wanneer worden elektrische auto's mainstream? En hoe doet Toyota mee?", dan weet je precies wat Toyota allemaal in huis heeft en dat voertuigen met een vorm van elektrische aandrijving al lang mainstream zijn.