Toyota GAZOO Racing Hypercar
Wat is een Hypercar?
De Hypercars vormen een nieuwe klasse (LMH) in het World Endurance Championship (WEC). In deze klasse gaat het om langeafstandsraces, zoals de bekende 24 uur van Le Mans of de 6 uur van Spa-Francorchamps. Deze Hypercars zijn de snelste auto’s in zo’n race, waaraan ook bolides uit minder snelle klassen deelnemen. Het produceren van een LMH-auto is minder kostbaar dan de voormalige LMP1-wagens en dat maakt het eenvoudiger in te stappen in deze klasse. Het gevolg is een eerlijkere strijd en meer spanning. Toyota neemt deel met twee auto’s; met startnummer 7 en startnummer 8.
Enorm vermogen
De GR010 HYBRID, zoals de Hypercar van Toyota heet, is een krachtige vierwielaangedreven raceauto met een hybride-aandrijflijn, speciaal ontwikkeld voor het circuit. De 3,5 liter V6 twin-turbomotor levert 500 kW/680 pk op de achterwielen en een generator van 200 kW/272 pk drijft de voorwielen aan. Het totale vermogen in de LMH-klasse is beperkt tot 680 pk. Het motorvermogen wordt daarom door geavanceerde elektronica verminderd op basis van de hoeveelheid power in de batterij.
De concurrentie groeit
Al direct in het eerste seizoen van de LMH-klasse in het WEC kroonde Toyota zichzelf tot wereldkampioen. Het was de derde keer op rij en de vierde in totaal dat GAZOO Racing in deze titelstrijd de hoofdprijs pakte in het World Endurance Championship. Een bijzondere prestatie, want de competitie loopt over van racetalent en de tegenstand is groot. En door de enorme aantrekkingskracht van deze klasse wordt dat de komende jaren alleen maar groter.
Autosport in het DNA van Toyota
Toyota heeft in de ruim 60 jaar aan autosport-ervaring grote successen geboekt, en altijd met de filosofie ‘making ever-better cars’ in het achterhoofd. Want hoewel het racen zelf competitieve uitdagingen met zich mee brengt, zorgt de aanwezigheid in de autosport vooral voor waardevolle kennis en inzichten die toegepast kunnen worden op productiemodellen van Toyota.
Toekomst voor Toyota modellen
Het racen op de limiet en het materieel onder de meest extreme omstandigheden tot het uiterste drijven zorgt voor veel kennis en ervaring. Mede door de deelname aan het WEC-kampioenschap leren we ontzettend veel over energieterugwinning en batterijkoeling. Maar ook op het gebied van downsizing en betrouwbaarheid is het ontzettend leerzaam. De Toyota Hypercars in het WEC-kampioenschap laten zien wat er mogelijk is met hybride-technologie en tonen de intensiteit van de band tussen onze raceauto’s en productieauto’s. Dit alles maakt deel uit van ons streven om nog betere straatauto’s te ontwikkelen op basis van kennis opgedaan in de autosport.