De grote en kleine beurt voor jouw Toyota
Het belang van regelmatig onderhoud
Regelmatig onderhoud, zowel klein als groot, is essentieel om onverwachte problemen en dure reparaties te voorkomen. Het zorgt ervoor dat je auto veilig en betrouwbaar blijft. Bovendien helpt regelmatig onderhoud om de levensduur van de auto te verlengen en verhoogt het ook de brandstofefficiëntie. En hoewel het geen prioriteit is, zorgt goed (gedocumenteerd) onderhoud óók voor behoud van de waarde van je auto bij inruil of verkoop. Mensen zijn bereid meer te betalen voor een goed onderhouden gebruikte auto.
Onderhoudschema’s zijn door de fabriek voorgeschreven – die zijn niet optioneel of vrijblijvend. Voor de garantie zijn ze een vereiste.
Wanneer is kleine beurt nodig?
Wat gebeurt er bij een kleine beurt?
Bij een kleine beurt controleert de dealer de auto op een aantal punten, waarbij sommige zaken ook worden vervangen of hersteld:
- verlichting, claxon, gordels, ruiten(wissers), spiegels, vloermatten, accu etc.
- alle vloeistofniveaus
- eventuele lekkages
- slijtage op remmen, riemen, ophanging en banden
- motorolie verversen en oliefilter vervangen
Wanneer moet je een grote beurt laten uitvoeren?
Op welk moment de grote beurt moet plaatsvinden is afhankelijk van het type auto, de leeftijd van de auto, het aantal kilometers etc. Vaak is de richtlijn: om de twee jaar of om de 30.000 kilometer, wat het eerst komt. Tijdens de grote beurt controleert de dealer grondig alle vitale onderdelen van de auto. Het is daarom belangrijk dat je de grote beurt laat uitvoeren, om de levensduur van je auto te verlengen.
Wat gebeurt er bij een grote beurt?
Ten opzichte van de kleine beurt is de grote beurt een stuk omvangrijker. De dealer controleert veel meer zaken om te zien of het allemaal nog functioneert zoals dat moet en of onderdelen geen gebreken vertonen. Behalve de controlepunten van de kleine beurt controleert de dealer ook onder meer:
- conditie aan de remonderdelen
- vervangen van remvloeistof, diverse filters en eventueel bougies
- de staat van uitlaatsysteem, motorsteunen, stabilisatorstangen, draagarmrubbers, fuseekogels, stuurkogels, stuurhuis, stofhoezen etc.
Waarom kleine en grote beurten niet meer zo relevant zijn
Voor moderne auto’s, zoals de nieuwste modellen van Toyota, gelden vaak vaste onderhoudsintervallen, maar die kunnen variabel zijn. Dan is vervanging afhankelijk van het gebruik. Dat heeft te maken met de manier waarop motoren worden gebouwd, de techniek die een auto aan boord heeft, maar ook met de aandrijflijn. Een elektrische auto hoeft minder vaak voor onderhoud naar de dealer dan een auto met een verbrandingsmotor. Elke fabrikant hanteert eigen onderhoudsintervallen, die vaak anders ‘lopen’ dan de grote en kleine beurten van voorheen. Moderne auto’s geven bovendien zelf aan wanneer het tijd is voor onderhoud, via de boordcomputer of het infotainmentsysteem.