Terwijl Rusland en de VS een adembenemende ruimtestrijd uitvechten en de fans van de Beatles reikhalzend uitkijken naar het volgende album, bereidt Toyota zich voor op zijn eigen historische lancering in 1966 – de nieuwe Corolla. Het model groeide uit tot de meest populaire auto ter wereld en bereikte dit jaar een bijzondere mijlpaal: de Corolla wordt al 50 jaar lang geproduceerd.
De Toyota Corolla viert zijn 50ste verjaardag
De naam Corolla verwijst naar een krans met blaadjes van een bloem. Hij werd halverwege de jaren 60 ontwikkeld om in te spelen op de behoeften van forenzen in Japan als gevolg van de snel groeiende economie. Veel mensen wilden een eigen auto en dat leidde tot de ontwikkeling van richtlijnen die nog steeds worden toegepast: blijven evolueren en inspelen op de behoeften van de consumenten. Deze ‘Always Staying Ahead’ filosofie heeft ervoor gezorgd dat de Corolla altijd een auto voor het volk is gebleven: een betaalbaar en betrouwbaar vervoermiddel. Maak kennis met de verschillende modelgeneraties.
-
De geboorte van een nieuw succesnummer: 1966-1970
Onder leiding van ontwikkelingshoofd Tatsuo Hasegwa kregen de ingenieurs en designers de opdracht om een auto te ontwikkelen die de harten van de klanten sneller zou laten kloppen. Het doel was een auto te maken die zowel sportief zou ogen als zou rijden. De revolutionaire Corolla was verkrijgbaar in tal van carrosserievarianten – een tweedeurs coupé, een vierdeurs sedan en een tweedeurs stationwagon – en er werden tal van nieuwe technologieën toegepast, zoals een ophanging met MacPherson-veerpoten en een vierversnellingsbak.
-
-
Een compleet nieuwe Corolla: 1970-1974
In het jaar dat de eenmiljoenste Corolla van de band rolde, werd de tweede generatie gelanceerd, die compleet nieuw was ontwikkeld. Terwijl de exterieurstyling evolueerde met elegant gebogen oppervlakken, zorgde onderhuids een achteras met grotere bladveren voor meer comfort en een beter rijgedrag. De Levin-uitvoering, die in 1972 werd gelanceerd en was voorzien van de befaamde 2T-G motor, viel erg in de smaak bij mensen die een sportief rijgedrag belangrijk vonden.
-
-
-
Een schonere nieuwe Corolla: 1974-1979
Door de invoering van strengere emissienormen werden er hoge eisen gesteld aan de derde generatie Corolla. De motoren en de uitlaatsystemen werden specifiek afgestemd op een lagere emissie. Toyota pionierde met katalysatoren, een techniek die nog altijd wordt toegepast. Deze Corolla profiteerde eveneens van een andere nieuwe ontwikkeling: de windtunnel. De resultaten van de windtunneltests hadden grote invloed op het design. De rijwind kreeg minder vat op de auto dan voorheen. Binnenin werden de interieurkwaliteit en de ergonomie verbeterd, waardoor de Corolla als een duurdere auto aanvoelde dan hij daadwerkelijk was.
-
Een gestroomlijnde Corolla: 1979-1983
Doordat de oliecrises achter de rug waren en de Japanse economie sterk aantrok, werd de vierde generatie van de Corolla met hernieuwd optimisme geïntroduceerd. Ingenieurs brachten meer dan 400 uur door in de windtunnel om de vorm van de Corolla te optimaliseren. Gezien de trouwe klantenschare was het belangrijk om het design en de uitstraling niet al te drastisch te wijzigen. Het was dan ook eerder een evolutie dan een revolutie. Onderhuids werden het comfort en de stabiliteit verbeterd door nieuwe ophanging met schroefveren en vier draagarmen.
-
-
-
Een Corolla die op de computer werd ontworpen: 1983-1987
Ontwikkelingshoofd Fumio Agetsuma wilde de vijfde generatie Corolla zo innovatief mogelijk maken. Hij vond dat hij op elk gebied baanbrekend moest zijn, net als de oorspronkelijke Corolla. Het nieuwe model was de eerste generatie die met behulp van de computer werd ontwikkeld – wat tijd en middelen bespaarde bij het ontwikkelen van de motor en de carrosserie. Het nieuwe model kenmerkte zich door zijn schuine voorzijde en ronde wigvorm.
-
Een Corolla van topkwaliteit: 1987-1991
Het hoofddoel bij de ontwikkeling van de zesde generatie Corolla was kwaliteit. Het model moest niet alleen aan de verwachtingen voldoen, maar die overtreffen met een uitmuntende kwaliteit. Er werden meer dan 2.000 verbeteringen voorgesteld aan meer dan 100 onderdelenfabrikanten om de auto in alle opzichten beter te maken, van het geluidsniveau in het interieur tot de toepassing van zacht aanvoelende materialen op het dashboard en de schakelaars. Er was geen twijfel over mogelijk: dit was de meest hoogwaardige Corolla tot dan toe.
-
-
-
Opvallende gezinsfavoriet Corolla: 1991-1995
De zevende generatie Corolla werd ontwikkeld met als doel om klanten te veroveren met zijn charisma en persoonlijkheid, waarbij er drie hoofdzaken centraal stonden: een stijlvol design, goede prestaties alsmede veiligheid en betrouwbaarheid. Door nog meer aandacht te besteden aan de details en nog meer ruimte te creëren voor het gezin wilden de ingenieurs een auto ontwikkelen die voor nog meer tevredenheid zou zorgen bij de eigenaren en dierbare momenten met het gezin nog onvergetelijker zou maken.
-
De nummer één Corolla: 1995-2000
Milieuaspecten en economische afwegingen speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de achtste generatie van de Corolla. Met de moeilijke economische omstandigheden in het thuisland in gedachten wilde het ontwikkelingsteam een auto maken die inspeelde op de wensen van de klant door milieuvriendelijker en zuiniger te zijn, maar ook goedkoper in gebruik en onderhoud. Het werd niet alleen de best verkochte auto in Japan, de Corolla groeide met een totaal productieaantal van inmiddels al meer dan 22 miljoen uit tot de best verkochte auto ter wereld.
-
-
-
De Corolla van de 21e eeuw: 2000-2006
De negende generatie van de Corolla werd voor het eerst in Europa ontworpen en het model had als taak om standaards te zetten voor de 21e eeuw. Het nieuwe model was gericht op een maximale betaalbaarheid en betrouwbaarheid en maximaal gebruiksgemak. Het model kenmerkte zich door zijn interieurkwaliteit – met een hightech Optitron display in het instrumentenpaneel – en een rijcomfort dat normaliter alleen duurdere auto’s boden.
-
Einde van een Hollands sprookje
De tiende generatie Corolla had de beste auto’s uit Europa als benchmark en moest qua gebruiksgemak en de ruimte vergelijkbaar zijn met modellen uit de VS. De tiende generatie werd geïntroduceerd in 2007. De hatchbackversie kreeg echter een nieuwe naam: de Toyota Auris. De Corolla Verso ging verder als Toyota Verso. De sedanversie bleef wel Corolla heten. Maar omdat de markt voor sedans in Nederland klein is, werd in 2010 besloten om de Corolla in Nederland uit het gamma te halen.
Het einde van een Hollandse sprookje. In andere landen wordt het model nog steeds zeer succesvol verkocht.
-
-
-
Wereldwijd fenomeen
De introductie van de elfde generatie van de Corolla in 2013 viel samen met het moment dat de 40 miljoenste Corolla van de band rolde. Het nieuwe model straalt zelfverzekerdheid, stijlgevoel en kwaliteit uit, het is niet voor niets de best verkochte auto ter wereld. Om het succes van de Corolla in de afgelopen 50 jaar te benadrukken: het model wordt op dit moment geproduceerd in 15 Toyota fabrieken wereldwijd en het wordt verkocht in meer dan 150 landen.
Eén op de vijf Toyota’s die er in het bijna 80-jarige bestaan van het merk werd verkocht, was een Corolla.