Toyota koploper met brandstofbesparing

Ruim 400 miljoen liter bespaard!

Slechts vier van de twintig bestverkochte automerken in Europa wisten in 2019 hun gemiddelde CO2-uitstoot te verlagen ten opzichte van 2018. Daarbij laat Toyota veruit de laagste gemiddelde CO2-uitstoot noteren, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau JATO Dynamics. Maar heb je enig idee hoeveel de 115.000 hybride-Toyota’s in Nederland gezamenlijk bespaard hebben? Lees snel verder.

400 miljoen liter bespaard

Om maar direct met de deur in huis te vallen: alle Nederlandse Toyota Hybrid-rijders hebben tussen 2009 en 2019 gezamenlijk maar liefst 400 miljoen liter brandstof bespaard! Dat is gemiddeld 1.400 liter per auto. Deze gigantische hoeveelheid komt overeen met een besparing van ruim 1,14 miljoen ton aan CO2-uitstoot, vergelijkbaar met de uitstoot van 9 miljoen retourvluchten van Amsterdam naar Londen!

Deze cijfers zijn afkomstig van het onafhankelijke onderzoeksbureau JATO Dynamics, dat in opdracht van Toyota Nederland onderzoek deed naar het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van alle in Nederland geregistreerde Toyota Hybrid modellen tussen 2009 en 2019. Daarbij werden de gegevens vergeleken met de gemiddeldes uit het desbetreffende segment. De ruim 115.000 Toyota Hybrid modellen die Toyota tussen 2000 en 2019 in Nederland op de weg zette, stootten gemiddeld 87 gram CO2 per kilometer uit ten opzichte van 122 gram per kilometer voor de totale markt.*

  • Wat betekent dit voor mij?

    Over de gehele linie verbruiken de Toyota Hybrid modellen gemiddeld 28% minder brandstof ten opzichte van de vergelijkbare benzine- en dieselauto's van andere merken. Dat betekent dat je met een Toyota Hybrid € 330,- tot € 630,- aan brandstofkosten per jaar kun besparen, afhankelijk van het model. Ofwel € 1.320,- tot € 2.520,- over een periode van vier jaar. Daar kun je best iets aardigs van kopen! Voor deze berekening is Toyota uitgegaan van een benzineprijs van € 1,659 (brandstofprijzen.nl, peildatum 27-07-2020) en een kilometrage van 13.000 per jaar (CBS, 2019).

Dé vorm van elektrisch rijden

Uit consumentenonderzoek van Panel Wizard in opdracht van Toyota Nederland blijkt dat elektrisch rijden voor veel particulieren nog een stap te ver is. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt een volledig elektrische auto (nu nog) te duur en de actieradius te beperkt. Toyota komt uiteindelijk ook met volledig elektrische modellen, maar pas als de tijd écht rijp is. We zitten nu midden in een energietransitie, waarbij hybride dé vorm van elektrisch rijden is. Kijk naar de situatie in Nederland, waarbij liefst 46% van iedereen die deels of volledig elektrisch rijdt, een Toyota bezit.
  • Vierde generatie Toyota Hybrid

    De vierde generatie van Toyota’s vooruitstrevende hybridetechnologie – die bijvoorbeeld te vinden is in de geheel nieuwe Yaris – gaat weer een stap verder en staat garant voor circa 16% minder brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie. Daarmee is hybride ook voor het komende decennium dé vorm van elektrisch rijden. Bovendien blijkt uit het onderzoek van Panel Wizard dat veel meer mensen een hybride zullen kiezen dan een volledig elektrische als eerstvolgende auto, namelijk 11% tegenover 7%.
Disclaimer
*De vergelijking is gebaseerd op basis van onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door JATO Dynamics BV (2020). Hierin worden de uitstoot- en verbruikscijfers van een Toyota Hybrid vergeleken met de gemiddeldes uit het des betreffende segment van voertuigen met een conventionele benzine- of dieselmotor. In de berekening bedraagt de gehanteerde brandstofprijs € 1,659 (brandstofprijzen.nl), peildatum: 27-07-2020. De kilometrage bedraagt gemiddeld 13.000 kilometer per jaar (CBS, 2019).