De Toyota RAV4

Een volwaardige Plug-in Hybride
Nadat we met de RAV4 Hybrid pionier waren met elektrificatie van het SUV-segment, zetten we met de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid een volgende grote stap ten aanzien van prestaties en milieu-eigenschappen. 
  • Life cycle benadering

    Als het aankomt op het vinden van manieren om CO2-emissies terug te dringen, kijken we naar de gehele levenscyclus van een auto, van design en productie tot gebruik, sloop en de uiteindelijke recycling. Elk nieuw model proberen we zo te ontwikkelen, dat deze betere milieuprestaties levert dan zijn voorganger. De totale milieubelasting van elk model meten we met een Life Cycle Assessment (LCA) uit, conform ISO richtlijn 14040/44. Ten opzichte van de RAV4 HEV is met de RaV4 Plug-in Hybrid een totale CO2-reductie mogelijk van 25 tot 50 procent en een NOx-reductie van 5 procent, afhankelijk van het gebruik van fossiele brandstoffen of duurzaam opgewekte energie als elektriciteitsbron.

  • Schoner en groener rijden

    De RAV4 Plug-in Hybrid beschikt over een aantal geavanceerde, milieuvriendelijke functies, waaronder de Toyota Hybrid aandrijflijn van de nieuwste generatie en een lithium-ion batterij. Met de laagste CO2-emissies in zijn klasse (22 g/km) en een brandstofverbruik van 1,0 l/100 km laat de RAV4 Plug-in Hybrid zien dat zijn efficiency van hetzelfde uitzonderlijke niveau is als zijn prestaties.

    Met een nieuwe lithium-ion batterij met een capaciteit van 18,1 kW kun je tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden. Daarbij kan de 6,6 kW boordlader van de auto de batterij in 2,5 uur volledig opladen. Dit is ook de eerste Toyota die een uniek warmtepompsysteem gebruikt voor de airconditioning, zonder dat deze energie verbruikt uit de batterij.

  • 98

    km elektrische aandrijving

  • 18.1

    kW Li-on batterij

  • 22

    g/km CO

  • 0.98

    L/km electric drive ability

  • Het begint in de fabriek

    De Takaoka fabriek in Japan, waar we de RAV4 Plug-in Hybrid produceren, voert continu nieuwe maatregelen door om milieuvriendelijker te werken. Een compleet nieuwe, energiebesparende verfverstuiver die gebruikmaakt van statische elektriciteit in plaats van licht, vervangt sinds 2019 de conventionele verstuivers die worden gebruikt tijdens het spuiten van de auto’s. De toepassing van deze nieuwe verstuiver tijdens het lakprocédé in alle fabrieken, zal de totale CO2-emissies met ongeveer 7 procent reduceren. Bijkomend voordeel van het nieuwe proces is dat lakstraten compacter van opzet kunnen worden.


  • Ontworpen met oog op recycling 

    De RAV4 Plug-in Hybrid maakt gebruik van de allernieuwste lithium-ion batterij. Het is belangrijk dat deze batterij aan het eind van de levensduur van de auto op verantwoorde wijze wordt ingezameld en gerecycled. Voor Europa hebben we de doelstelling van 100 procent ingezamelde batterijen via de aangesloten retailers te bereiken. Omdat we beseffen dat onze grondstoffen eindig zijn, blijven we stappen zetten op weg naar een efficiëntere grondstoffeneconomie.  De RAV4 is zo ontworpen dat deze voor 85 procent recyclebaar is, met 95 procent van de onderdelen die kunnen worden hergebruikt.


  • In harmonie met de natuur 

    De fabriek waar de RAV4 Plug-in Hybrid wordt geproduceerd, is in samenwerking met de stad Obu actief betrokken bij de bescherming van flora en fauna. Zelfs de gebouwen spelen hierbij een rol, met een deel van de gevel die bestaat uit groene ‘levende’ wanden. De Japanse paardenbloem is een fraai voorbeeld van de beschermde soorten. Daarnaast is een vijver gecreëerd om inheemse vissoorten te beschermen. Dit project helpt ons om te komen tot interactie met de lokale gemeenschap, en om het milieubewustzijn te bevorderen.

Disclaimer

Een geëlektrificeerde auto is een auto die volledig of tot op zekere hoogte wordt aangedreven door een of meer elektromotoren. Sommige geëlektrificeerde auto’s, waaronder hybrides en plug-in hybrides, hebben ook een benzinemotor. Andere, zoals de Toyota bZ4X, zijn batterij-elektrisch.