Voorzien van onze nieuwste hybride technologie

De 4e generatie van de Toyota Yaris
De vierde generatie van de Toyota Yaris vormt duidelijk het bewijs van onze inspanningen om een auto te ontwikkelen die past bij het moderne leven en de rijomstandigheden in de stad, en die tegelijkertijd rekening houdt met het milieu. 
  • Life cycle benadering

    Om de totale milieubelasting van de nieuwe Yaris te berekenen, voerden we een gedetailleerde Life Cycle Assessment (LCA) uit, conform ISO richtlijn 14040/44. Deze nieuwe generatie van de Yaris werd ontwikkeld om er zeker van te zijn dat hij betere milieuprestaties levert dan zijn voorganger. Vergeleken met de vorige Yaris Hybrid met benzinemotor, is een totale CO20-reductie van 25 procent bereikt, en een NOx-reductie van 7 procent.

  • Schoner en groener rijden

    De nieuwe Yaris heeft een aantal belangrijke eigenschappen die bijdragen aan zijn milieuprestaties. Zo gebruikten we veel lichtgewicht componenten om zijn brandstofefficiency te vergroten. Daarnaast zijn er diverse designdetails die de luchtweerstand verlagen, en daarmee het brandstofverbruik bij hogere snelheden. De vierde generatie van de Yaris wordt aangedreven door een Toyota Hybrid aandrijflijn, met het laagste brandstofverbruik en de laagste CO2-emissies in zijn klasse.

    Dit nieuwe model in het compacte segment overstijgt zijn klasse met subliem rijplezier, en een brandstofverbruik (WLTC cyclus) van 36 kilometer per liter voor de nieuwe Yaris Hybrid. Deze beschikt bovendien over de nieuwste veiligheidssystemen.

  • Het begint in de fabriek

    Al sinds 2019 gebruikt Toyota Motor Manufacturing France, waar de YARIS wordt gemaakt, 100 procent duurzaam opgewekte elektriciteit. Dit geldt ook voor onze andere Europese productielocaties. Als recente innovatie nam de fabriek onlangs een systeem in gebruik om de lucht in de lakstraat voor kunststof delen, emissievrij te verwarmen. Door met een open blik te kijken naar het proces en intensief onderzoek, slaagden onze technici erin om de hoeveelheid frisse lucht voor de ovens – een belangrijke bron voor CO2-emissies - sterk te reduceren. Toepassing van deze oplossing leverde voor dit proces een energiebesparing van 84 procent, gecombineerd met volledig gereduceerde CO2-emissies en een jaarlijkse kostenbesparing van 66 procent. 


  • Optimaliseren van waterverbruik 

    TMMF was de eerste productiefaciliteit van Toyota waar methodes voor het recyclen van afvalwater en opvangen van regenwater werden geïmplementeerd. Dankzij deze maatregelen noteerde de fabriek een record door gedurende 330 dagen geen water uit de waterleiding te gebruiken. Na gebruik wordt al het water behandeld om er zeker van te zijn dat het schoon is wanneer het wordt geloosd in een lokale rivier. Sinds de productie in de fabriek van start ging, is het waterverbruik per geproduceerde auto met bijna de helft (46 procent) gereduceerd.


  • Optimaliseren van grondstoffen 

    De nieuwe Yaris is voor 85 procent recyclebaar, terwijl 95 procent van zijn onderdelen kan worden hergebruikt. Ruwe grondstoffen zijn niet oneindig beschikbaar, reden waarom Toyota voortdurend zoekt naar manieren om te komen tot een efficiënter gebruik ervan. In de Yaris-fabriek wordt al het geproduceerde afval hergebruikt en/of gerecycled. Sinds 2007 gaat er geen afval meer naar stortplaatsen. De hoeveelheid afval die per auto wordt geproduceerd, is sinds het begin van de productie met 68 procent gereduceerd.


  • In harmonie met de natuur  

    De locatie waar de Yaris wordt geproduceerd, is een van onze ‘Harmony with Nature’ locaties waar het hele jaar door activiteiten plaatsvinden om de natuur te stimuleren. Dit zijn onder meer projecten waarbij we bomen planten, groen onderwijs voor kinderen en partnerships met milieu-initiatieven van lokale organisaties. Ons fabrieksterrein biedt plaats aan meer dan 250 verschillende plantensoorten. We hebben er de biodiversiteit bevorderd door de aanplant van een bloemenweide, waar alles kan bloeien en uitzaaien voordat het gemaaid wordt.