Waterstof in zijn mooiste vorm

De 2e generatie van de Toyota Mirai
De verbeterde brandstofcel van de Toyota Mirai luidt een nieuw tijdperk in van emissievrij rijden, met een hogere efficiency, meer vermogen en een langere levensduur. 
  • Life cycle benadering

    De Mirai biedt een uitstekende, emissievrije, duurzame oplossing voor comfortabele en veilige mobiliteit. Behalve dat de Mirai geen CO2-emissies uit de uitlaat produceert, streven we ook naar een verdere CO2-reductie over de gehele levenscyclus van de auto, van design en productie tot gebruik, sloop en de uiteindelijke recycling. Om de totale milieubelasting van de Mirai te berekenen, voerden we een gedetailleerde Life Cycle Assessment (LCA) uit, conform ISO richtlijn 14040/44.

  • Schoner en groener rijden

    De nieuwe Mirai is meer dan alleen een eco-auto. Hij verlegt grenzen voor rijden op waterstof en toont het potentieel van de brandstofceltechnologie van Toyota. Deze toekomstgerichte technologie werkt op basis van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof in de brandstofcel, met geen andere emissies uit de uitlaat dan water. Door toepassing van ons GA-L platform konden de brandstofcel en componenten van de aandrijflijn zo worden aangepast, dat de beschikbare ruimte efficiënter wordt benut.

    Dankzij dit platform heeft de tweede generatie van de Mirai ook een grotere capaciteit om waterstof te tanken, waardoor de actieradius 30 procent groter is. De nieuwe Mirai komt met volle tanks tot wel 650 kilometer ver, met een verbruik van slechts 0,79 kg waterstof per 100 km*. Dit is een veelbelovend kijkje in de toekomstvisie van Toyota ten aanzien van schone mobiliteit en een op waterstof gebaseerde samenleving.

    *WLTP gecombineerde cyclus

  • Het begint in de fabriek

    De Motomachi fabriek in Japan, waar de Mirai wordt gemaakt, gebruikt 100 procent duurzame energie voor de productie van de auto en aanverwante onderdelen, waaronder ook de tanks voor waterstof en de brandstofcel zelf. Om de introductie en het gebruik van op waterstof gebaseerde technologie te stimuleren, en om te voldoen aan de Plant Zero CO2 Emissions Challenge, introduceerden we SimpleFuel™, een vereenvoudigd tankstation voor waterstof.

    Dit systeem maakt gebruik van elektriciteit die is opgewekt door zonnepanelen op het fabrieksterrein, om waterstof te produceren door middel van elektrolyse van water. Het zo verkregen waterstof wordt gecomprimeerd en onder druk gebracht, en is vervolgens beschikbaar voor de heftrucks die in de fabriek in gebruik zijn. Één station produceert per dag bijna 9 kg waterstof, voldoende om acht heftrucks in bedrijf te kunnen hebben.


  • Optimaliseren van grondstoffen

    Efficiënt gebruik van grondstoffen is belangrijk binnen Toyota. De Mirai is dan ook voor meer dan 95 procent recyclebaar. Omdat voor de brandstofcel van de Mirai kostbaar platina wordt gebruikt, ontwikkelde TMC ’s werelds eerste netwerk voor de inzameling en recycling ervan. Door tijdens de productie meer aluminium te gebruiken, levert de auto betere prestaties en worden ook emissies gereduceerd, zonder nadelen voor bijvoorbeeld veiligheid en levensduur. Toyota heeft samen met onze leveranciers een methode ontwikkeld voor het hergebruik van sloopaluminium. Het uit deze bron verkregen materiaal wordt voor het eerst toegepast voor carrosseriedelen van de nieuwe Mirai.


  • Optimaliseren van waterverbruik

    De Motomochi fabriek levert tevens een belangrijke bijdrage aan onze Optimising Water Usage challenge. De kwantiteit en kwaliteit van het gebruikte water worden zorgvuldig gemeten, met bovendien nieuwe methodes om water te besparen en om afvalwater te behandelen.


  • In harmonie met de natuur

    Om in harmonie met de natuur te kunnen leveren, bewaken we continu de biodiversiteit in het gebied rond onze fabrieken, onder meer door nieuwe leefgebieden aan te leggen voor flora en fauna. Zo worden de gebieden rond twee van onze fabrieken bevolkt door de ijsvogel en de libelle.

    Het prachtige blauw in de veren op de rug van de ijsvogel is niet het resultaat van pigment, maar van de lichtval op speciale cellen in de veren van deze vogels. Libelles behoren tot de snelste vliegende insecten ter wereld. Ze kunnen een snelheid bereiken tot wel 48 km/u, maar de meesten vliegen met 29 km/u aanzienlijk langzamer.