Het begin van een betere toekomst

De eerste generatie van de Toyota Mirai
Onze wereld staat voor meerdere grote uitdagingen, van klimaatverandering tot luchtkwaliteit en van het energievraagstuk tot veiligheid. Met de Toyota Mirai maken we een begin voor een betere toekomst, om verzekerd te zijn van een toekomst met zorg voor het milieu. 
  • Life cycle benadering

    Om de totale milieubelasting van de Mirai te berekenen, voerden we een gedetailleerde Life Cycle Assessment (LCA) uit, conform ISO richtlijn 14040/44. Deze werd gecertificeerd door de onafhankelijke experts van TÜV Rheinland. De volgende stap is om te komen tot aanbevelingen en maatregelen om de milieubelasting van onze producten en processen over de gehele levenscyclus te optimaliseren. Toyota streeft ernaar om elk model zo te ontwerpen dat deze betere milieuprestaties levert dan zijn voorganger.

  • Schoner en groener rijden

    Met water als enige emissies uit de uitlaat was de eerste generatie van de Toyota Mirai een baanbrekende auto, bedoeld om bij te dragen aan een op waterstof gebaseerde samenleving. Vanwege zijn geavanceerde brandstofcel en zijn milieuprestaties werd de Mirai tijdens de New York International Auto Show in 2016 uitgeroepen tot World Green Car of the Year.

    Met de Mirai introduceerde Toyota een innovatie die groter was dan de eerste generatie van de Prius. De focus voor deze introductie lag op het vergroten van de populariteit van de Mirai en FCEV-technologie, alsmede op het ondersteunen van de ontwikkeling van een infrastructuur voor waterstof. 

  • Het begint in de fabriek

    De eerste generatie van de Mirai werd gemaakt in de Motomachi plant, waar inmiddels ook de tweede generatie wordt geproduceerd. Deze fabriek maakt voor 100 procent gebruik van duurzame, hernieuwbare energiebronnen en werkt in harmonie met de natuurlijke omgeving. Met de installatie van zonnepanelen en het terugwinnen van warmte uit de schoorsteen wekken we op efficiënte wijze energie op. Daarnaast voorkomen we het ontstaan van afval met onze dagelijkse benadering van Kaizen, en de ontwikkeling van nieuwe technologieën met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Met ons programma voor de aanplant van bomen op het complex ondersteunen we bovendien het ecosysteem. 


  • Een samenleving met waterstof

    Waterstof kan worden verkregen met meerdere primaire energiebronnen. De gekozen methode kan per land verschillen en kan tevens een rol spelen in de uitrol van duurzame energie. Zonne- en windenergie zijn geen constante energiebronnen en vereisen daarom een systeem om energie op te slaan. Een manier om dit te doen is om de opgewekte energie om te zetten in waterstof, een methode die dankzij de hogere energiedichtheid efficiënter is dan grootschalige opslag in batterijen.

    De samenleving van de toekomst zal gebruik moeten maken van duurzame energie, en slimme manieren moeten vinden om waterstof effectief te integreren in het elektriciteitsnet. Om te komen tot een toekomstige samenleving met waterstof, moeten we optimaal gebruikmaken van duurzame energie en tegelijkertijd de netwerken voor elektriciteit en waterstof met elkaar integreren.


  • Een technologische toekomst

    Efficiënt omgaan met grondstoffen is belangrijk binnen de organisatie van Toyota. De Mirai is dan ook voor meer dan 95 procent recyclebaar. Omdat voor de brandstofcel van de Mirai kostbaar platina wordt gebruikt, ontwikkelde Toyota ’s werelds eerste netwerk voor de inzameling en recycling ervan.

    In Europe heeft Toyota zichzelf ten doel gesteld om 100 procent van deze industriële batterijen in te zamelen. In 2010 opende Toyota in Japan ‘s werelds eerste fabriek voor de recycling van batterijen. Ook worden onze batterijen sinds 2013 hergebruikt voor het opslaan van energie op locatie. Omdat we beseffen dat onze grondstoffen eindig zijn, blijven we stappen zetten op weg naar een efficiëntere grondstoffeneconomie.


  • In harmonie met de natuur 

    De Mirai-fabriek maakt deel uit van een werkgroep die de taak heeft om de biodiversiteit te beschermen, met een focus op herbebossing. De groep heeft haar activiteiten uitgebreid en er meerdere bedrijven, lokale initiatieven en overheden bij betrokken. Medewerkers van Toyota hebben al meer dan 23.000* jonge bomen aangeplant, volgens de Miyawaki methode zoals deze wordt onderwezen door Professor Fujiwara van de universiteit van Yokohama. Volgens de Miyawaki methode worden verschillende plantensoorten dicht bij elkaar gepland om ervoor te zorgen dat het groen alleen zonlicht van boven opvangt. Zo groeien planten en bomen meer omhoog dan opzij.

    *Sinds december 2020