Tips om de actieradius van je hybride of elektrische Toyota zo groot mogelijk te maken

  • Rijd soepel

    Je kunt je actieradius vergroten door bewust om te gaan met het gaspedaal, ofwel iets langzamer rijden en gelijkmatig accelereren. De batterij raakt sneller leeg wanneer je veelvuldig hard rijdt en snel accelereert. Elektrische en hybride auto's hebben een krachtig koppel, zodat je soepel mee kunt rijden met het verkeer. Is het buiten nat en winderig, dan is je actieradius doorgaans wat kleiner.

  • Optimaliseer je auto voor een zo groot mogelijke actieradius

    Door de Eco-modus te gebruiken, rijd je soepeler. Maak zoveel mogelijk gebruik van het regeneratieve remsysteem om je actieradius zo groot mogelijk te maken. Je kunt hiervoor het remsysteem instellen op maximaal regeneratief remmen. Daarmee wordt er tijdens het afremmen meer energie opgeslagen in de accu, en neemt je totale actieradius toe.

  • Ga bewust om met verwarming en koeling

    Extreem gebruik van de verwarming en airconditiong verbruikt veel stroom en dat betekent dat de batterij sneller leeg is. Zet in de winter de temperatuur van de climate control lager en gebruik in plaats daarvan de stoel- en stuurverwarming om met minder energieverbruik warm te blijven. In de zomer is het verstandiger om met de ramen open te rijden, dan om de airconditioning aan te zetten. Door je auto voor vertrek te verwarmen of te koelen wanneer deze nog wordt opgeladen, vergroot je je elektrische actieradius.

FAQS

De WLTP actieradius is een geschatte waarde op basis van de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) voorschriften. Dit is een wereldwijde norm die Toyota volledig onderschrijft. De opgegeven waarden dienen slechts ter vergelijking. Vergelijk deze alleen met voertuigen die volgens dezelfde technische procedures zijn getest.
 

De daadwerkelijke actieradius van jouw auto verschilt van deze berekende waarde, aangezien er veel verschillende factoren van invloed zijn op de actieradius van een auto. Van invloed zijn bijvoorbeeld factoren als de gekozen uitvoering, gemonteerde opties en accessoires, rijstijl, snelheid, wegomstandigheden, de conditie van de auto, bandentype (zomer/winter) en -druk, belading, het aantal passagiers, buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij, etc.

Door de Eco-modus te selecteren rijd je efficiënter en vergroot je je actieradius. Hetzelfde geldt voor de Auto Eco-modus voor de verwarming. Denk er ook aan om de airconditioning uit te schakelen wanneer deze niet nodig is. Gebruik van de stoel- en stuurverwarming is een meer energiezuinige manier om warm te blijven, dan de temperatuurinstelling voor de verwarming te verhogen.

 

Zorg er ook voor dat de bandenspanning in orde is. Rijden op te zachte banden vermindert je actieradius. Ook rijden op winterbanden verbruikt op droge wegen meer energie dan rijden met zomerbanden. Onnodige bagage zorgt eveneens voor een hoger energieverbruik, dus zorg ervoor dat je overbodige bagage uit de auto verwijdert.

 

Kijk tot slot kritisch naar je eigen rijgedrag. Rijd zoveel mogelijk met een constante, gematigde snelheid en probeer onnodig accelereren en remmen te voorkomen. Op die manier haal je meer kilometers uit een volle batterij. En is het nodig om je snelheid te verhogen, doe dit dan zo geleidelijk mogelijk om je energieverbruik te verlagen.

Onze batterij-elektrische auto's hebben dezelfde kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid als elke andere Toyota. Met het Extended Care programma krijg je de garantie dat elke batterij na tien jaar of 1 miljoen kilometer nog minimaal 70 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft.**

* Een geëlektrificeerde auto is een auto die volledig of tot op zekere hoogte wordt aangedreven door één of meer elektromotoren. Sommige geëlektrificeerde auto’s, waaronder hybrides en plug-in hybrides, hebben ook een benzinemotor. Andere, zoals de Toyota bZ4X, zijn batterij-elektrisch.

1. Garantie in Europa. Check de lokale garantiebepalingen voor meer informatie.

2. Voor de Toyota bZ4X 411km tot 512km volgens de WLTP cyclus. Deze actieradius is een geschatte waarde op basis van officiële homologatiecijfers in een gecontroleerde omgeving (WLTP). Deze waarden dienen slechts ter vergelijking. Vergelijk de gegeven waarden alleen met andere auto's die volgens dezelfde technische procedures zijn getest. De daadwerkelijke elektrische actieradius kan afwijken van deze berekende waarden, aangezien er veel factoren van invloed zijn op de actieradius van een auto. Van invloed zijn bijvoorbeeld factoren als de gekozen uitvoering, gemonteerde opties en accessoires, rijstijl, snelheid, wegomstandigheden, de conditie van de auto, bandentype (zomer/winter) en -druk, belading, het aantal passagiers, buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij, etc

3. Er treden wel emissies op bij andere aspecten van de levenscyclus van de auto (inclusief het maken), van het produceren van elektriciteit tot het dagelijks gebruik, met slijtage van banden en remmen.