Vind jouw ideale geëlektrificeerde* auto
-
Hybride
Een hybride is praktisch in het dagelijks gebruik. Het combineert de voordelen van een elektromotor met die van een benzinemotor. Op lage snelheden rijd je elektrisch, en op hogere snelheden ondersteunt de elektromotor de benzinemotor voor een lager brandstofverbruik en minder schadelijke uitstoot.
Een hybride combineert een verbrandingsmotor en een batterij die één of meerdere elektromotoren van energie voorziet.
Normaal rijden en tanken, zonder tussentijds de batterij zelf op te laden
Vanwege de relatief kleine batterij heb je in de EV-modus een beperkte elektrische actieradius
-
Plug-in Hybride
Een plug-in hybride heeft een verbrandingsmotor, één of meerdere elektromotoren, en een grotere batterij die je zelf kunt opladen. Hierdoor kun je grotere afstanden en op hogere snelheid volledig elektrisch rijden dan met een gewone hybride.
Aangedreven door een verbrandingsmotor en één of meerdere elektromotoren, gevoed door een batterij
Normaal rijden en tanken, de batterij opladen wanneer het je het beste uitkomt
Een elektrische actieradius die voldoende is om lokale ritten in de EV-modus af te leggen
-
Batterij-elektrisch
Met een combinatie van een grote batterij en minimaal één elektromotor kunnen batterij-elektrische auto's grote afstanden volledig elektrisch afleggen. De aandrijflijn rijdt soepel en comfortabel, zonder daarbij schadelijke emissies te produceren1.
Aangedreven door een batterij en één of meerdere elektromotoren
Thuis opladen, op het werk of onderweg bij een publieke laadpaal
Een volledig elektrische actieradius van honderden kilometers2
-
Waterstof-elektrisch
Voertuigen met een brandstofcel produceren geen andere emissies dan water uit de uitlaat4 en markeren een revolutie in automobiliteit. De waterstof-elektrische aandrijflijn combineert een elektromotor met een brandstofcel die elektriciteit opwekt uit waterstof.
Aangedreven door een één of meer elektromotoren waarbij de energie wordt opgewekt uit waterstof door een brandstofcel.
Snel en gemakkelijk voltanken bij een tankstation voor waterstof
Een actieradius van honderden kilometers3 zonder schadelijke emissies uit de uitlaat4
Met vertrouwen op weg
-
Actieradius
De actieradius is een belangrijke overweging bij het kiezen van een geëlektrificeerde* auto, met name voor batterij-elektrische voertuigen. De actieradius van een geëlektrificeerde auto wordt bepaald door het formaat van de batterij, de efficiëntie van de auto en een aantal externe factoren, zoals rijstijl, snelheid, weersomstandigheden en de belading van de auto. Hoe groter de actieradius van een batterij-elektrische auto, hoe groter de afstand is die je kunt afleggen tussen twee laadsessies. Een grotere actieradius is nuttig voor langere ritten, en betekent tevens dat je meerdere korte ritten kunt afleggen zonder tussendoor de batterij op te laden.
-
Opladen
Bij zowel batterij-elektrische als plug-in hybride auto's kan de batterij thuis, op het werk of bij een publiek laadpunt worden opgeladen. Met de Toyota Oplaadservice maken wij dit gemakkelijk en overzichtelijk. Een auto met brandstofcel genereert uit waterstof zelf elektrische energie, zodat het niet nodig is om de batterij op te laden. In plaats daarvan wordt een waterstof-elektrische auto volgetankt bij een daarvoor bestemd tankstation. Een hybride auto wordt op normale wijze volgetankt met benzine, en heeft een beperkte actieradius om volledig elektrisch te rijden.
Overstappen loont
Minder emissies uit de uitlaat tijdens het rijden
Fiscale en andere financiële voordelen
Brandstof besparen
Kiezen hoe je op wilt laden
Bekijk onze elektrische en hybride auto's
FAQS
- Elektrificatie FAQ's
Een EV is een Elektrisch Voertuig, of Electric Vehicle. Ook wordt de term BEV wel gebruikt, wat staat voor Battery Electric Vehicle. Een EV maakt gebruik van een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor, en beschikt over een batterij in plaats van een brandstoftank. Een EV wordt opgeladen, en niet bijgetankt. Elektrische auto's rijden over het algemeen soepel en stil, met een indrukwekkend accelererend vermogen.
Een EV maakt alleen gebruik van de batterij en beschikt niet over een verbrandingsmotor. Een hybride combineert een conventionele krachtbron met een elektrische aandrijflijn, bestaande uit een batterij en een elektromotor. Een hybride auto schakelt vloeiend tussen de benzine- en elektromotor, waarbij de elektromotor extra vermogen levert en ook functioneert als dynamo om met het overtollige vermogen energie te genereren om op te slaan in de batterij, met als resultaat een aanzienlijke brandstofbesparing.
Door het vermogen van een efficiënte benzinemotor te combineren met één of meerdere elektromotoren, laadt de batterij van een hybride van Toyota op tijdens het rijden, remmen en uitrollen. Korte afstanden kun je volledig elektrisch afleggen in de EV-modus, zonder de batterij extern op te laden. Daarbij rijd je zonder zorgen over je actieradius, omdat de benzinemotor de aandrijving overneemt zodra de batterij leeg is.
* Een geëlektrificeerde auto is een auto die volledig of tot op zekere hoogte wordt aangedreven door één of meer elektromotoren. Sommige geëlektrificeerde auto’s, waaronder hybrides en plug-in hybrides, hebben ook een benzinemotor en schakelen tijdens het rijden soepel tussen beide krachtbronnen. Andere, zoals de Toyota bZ4X, zijn batterij-elektrisch. De Toyota Mirai is een waterstof elektrische auto die zijn elektromotor voedt met stroom opgewekt uit waterstof.
1. Er treden wel emissies op bij andere aspecten van de levenscyclus van de auto (inclusief het maken), van het produceren van elektrische energie tot het dagelijks gebruik, met slijtage van banden en remmen.
2. Voor de Toyota bZ4X 411km tot 512km volgens de WLTP cyclus. Deze actieradius is een geschatte waarde op basis van officiële homologatiecijfers in een gecontroleerde omgeving (WLTP). Deze waarden dienen slechts ter vergelijking. Vergelijk de gegeven waarden alleen met andere auto's die volgens dezelfde technische procedures zijn getest. De daadwerkelijke elektrische actieradius kan afwijken van deze berekende waarden, aangezien er veel factoren van invloed zijn op de actieradius van een auto. Van invloed zijn bijvoorbeeld factoren als de gekozen uitvoering, gemonteerde opties en accessoires, rijstijl, snelheid, wegomstandigheden, de conditie van de auto, bandentype (zomer/winter) en -druk, belading, het aantal passagiers, buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij, etc.
3. De Toyota Mirai heeft een actieradius van ongeveer 650 km (WLTP cyclus). De werkelijke actieradius is afhankelijk van factoren als gekozen uitvoering, rijstijl, gewicht van de uitrusting en weers- en rijomstandigheden. Klik hier voor meer informatie over WLTP.
4. Er treden wel emissies op bij andere aspecten van de levenscyclus van de auto (inclusief het maken), van het produceren van waterstof tot het dagelijks gebruik, met slijtage van banden en remmen.
5. Bij thuis opladen en gebruik van tarief voor nachtstroom. De kosten voor een Toyota laadpunt zijn niet inbegrepen.