De jaren 80

Europese designs voor klanten over de hele wereld
In de jaren 80 wisten we onze Europese activiteiten verder te consolideren en ontwikkelden we nieuwe initiatieven die ons helpen onze positie in Europa te verstevigen. 
  • De basis leggen

    In de jaren 80 zetten we de belangrijkste eerste stappen om de basis te leggen voor de uitgebreide productiefaciliteiten en onderzoeks- en designafdelingen die we tegenwoordig in Europa hebben. In 1987 opende in België het Toyota Technical Centre of Europe. Twee jaar later begonnen we ook onze eerste marketingafdeling. Binnen Toyota kregen onze Europese activiteiten meer en meer autonomie om specifiek voor Europese klanten nieuwe modellen te ontwikkelen, en om tegelijkertijd uit te groeien tot benchmark voor veel van de kleinere en compacte modellen die we wereldwijd maken. 

  • Eerste Europese designcenter

    Vanwege het belang van Europa als afzetmarkt openden we in 1989 ons eerste Europese designcenter. Het Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC) groeide uit tot de creatieve broedplaats voor nieuwe modellen die een belangrijke positie zouden gaan innemen op de Europese markt. Het oorspronkelijk nabij Brussel gevestigde designcenter evolueerde tot het Toyota Europe Design and Development studio, ofwel ED2. Sinds 2000 is ED2 gevestigd in het zuiden van Frankrijk, in de buurt van Nice. 

De jaren 80 in Europa