De jaren 70

Introductie in Europa
Hoewel we in de jaren 70 nog maar aan het begin stonden van onze uitbreiding in Europa, was het momentum duidelijk groeiende. Meer en meer mensen raakten bekend met de naam Toyota, als alternatief voor de merken die ze vaak al generaties lang kenden. 
  • Toetreding tot rallysport

    Onze zichtbaarheid en imago kregen al snel een extra dimensie nadat we met een Europees team toetraden tot de internationale rallysport. Het plan was afkomstig van de Zweedse coureur Ove Andersson. Tijdens een bijeenkomst in Londen wist hij ons managementteam ervan te overtuigen hem in 1972 met een Toyota Celica te laten deelnemen aan de RAC Rally van Groot-Brittannië. Met een succesvolle klassering in de top 10 wist hij een aantal concurrenten van naam voor te blijven, wat voldoende was om het programma door te zetten. In 1973 was de oprichting van het Zweedse rallyteam Andersson Motorsport een feit.

  • Eerste zege op het rally circuit

    Het team prepareerde meerdere Corolla’s en Celica’s voor wedstrijden, met fabriekssteun uit Japan voor grote evenementen. Al snel werden de rallyactiviteiten verplaatst naar Brussel. De oliecrisis van 1974 dreigde het einde te betekenen voor het autosportprogramma. Samen met een aantal Europese partners bleef onze salesafdeling het team echter voorzien van de benodigde onderdelen en apparatuur. Hun vertrouwen in het project werd al snel beloond. Met een Corolla 1600 bezorgde de Finse coureur Hannu Mikkola het team in 1975 de eerste overwinning in de 1.000 Meren Rally van Finland. In datzelfde jaar werd het team omgedoopt tot Toyota Team Europe.


  • Wereldtop in de rallysport 

    Door de jaren heen won Toyota Team Europe meerdere coureurs- en constructeurstitels. Dat deed het team met legendarische auto’s als de Celica TA63 Twincam Turbo, die na zijn dominante optreden in de Safari-rally en de Rally van Ivoorkust de bijnaam ‘Koning van Afrika’ kreeg. In 1979 verhuisde Toyota Team Europe naar Keulen, waar het met Toyota Allée zelfs een eigen straat kreeg. Het is nog altijd de thuisbasis van het team dat inmiddels TOYOTA GAZOO Racing heet, en ook voor ons succesvolle World Endurance Championship team. Onze sportieve ambities hebben inmiddels een droom doen uitkomen: het winnen van de ‘triple crown’. Na winst in de Dakar Rally 2022 legden we in dat jaar ook beslag op de kampioenstitels in het WRC en WEC.


  • Start van productie in Europa

    Een in 1968 gesloten overeenkomst met Salvador Caetano resulteerde in 1971 tot de eerste in Europa geproduceerde Toyota’s. Door lokaal auto’s te gaan produceren, konden we onze klantservice verbeteren, levertijden verkorten, kosten verlagen en beter inspelen op de wensen en voorkeuren van onze Europese klanten. De Toyota Caetano Portugal (TCAP) fabriek in Ovar begon met het bouwen van Corolla’s die als kit vanuit Japan werden geleverd. Sindsdien werden er in Portugal tal van verschillende modellen gebouwd, van personenauto’s, SUV’s, bedrijfswagens en lichte vrachtwagens. Modellen als de Corona, Starlet, Land Cruiser en Hilux, alsmede Optima en Coaster bussen zijn geproduceerd door TCAP.

De jaren 70 Europa