De jaren 0

Begin van de hybride-elektrische revolutie met de in serie geproduceerde Prius
Het nieuwe millennium markeerde de start van een technische revolutie in de autowereld. Drie jaar na zijn debuut in Japan verscheen in 2000 de eerste Toyota Prius op de Europese wegen, als sedan met een nieuwe aandrijflijn die bestond uit een conventionele benzinemotor en een elektromotor. 
  • Introductie van de Prius

    In tegenstelling tot alle andere auto’s op de markt, schakelde de Prius automatisch tussen twee verschillende krachtbronnen, of gebruikte hij een combinatie van beide voor de meest efficiënte prestaties. Als ‘full’ hybrid kon de Prius ook alleen op de elektromotor rijden, zonder brandstofverbruik of schadelijke emissies uit de uitlaat. Zo bleef de Prius trouw aan de Latijnse oorsprong van zijn naam, een auto die zijn tijd vooruit was. Feitelijk werkten we al sinds de jaren 60 aan de ontwikkeling van de hybride technologie, lang voordat milieuproblematiek wereldwijd reden werd tot grote zorgen, en ook lang voor de introductie van wetgeving om broeikasgassen tegen te gaan. 


  • Een nieuw concept van autorijden

    Onze milieuvisie en vroege investeringen in R&D betekenden dat we bij de marktintroductie van de Prius volledig vertrouwen hadden in de kwaliteit van de auto, en dat deze de door ons beloofde prestaties zou kunnen leveren. Ons vertrouwen in de Prius werd weerspiegeld in het feit dat het de eerste auto op de Europese markt was met een garantietermijn van vijf jaar/100.000 kilometer. Voor consumenten betekende de eerste generatie van de Prius een nieuw concept van autorijden. Daarmee had de Prius aanvankelijk het imago als nichemodel, een alternatief voor de conventionele benzine- en dieselauto’s die de Europese consument kende en vertrouwde.


  • Verbeterde tweede generatie

    Van de Prius waren er ongeveer 4.000 exemplaren verkocht toen in 2003 de tweede generatie zijn opwachting maakte. Deze combineerde de meer eigentijdse styling van een hatchback met aanzienlijk verbeterde prestaties en efficiency. Het brandstofverbruik lag met 4,3 l/10 km maar liefst 15 procent lager, met verder verlaagde CO2-emissies van 104 g/km. Tegelijkertijd werden automobilisten zich er in toenemende mate bewust van het belang om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en energie te besparen, terwijl ook overheden in Europa werkten aan fiscale regelingen om de aanschaf van schonere voertuigen te stimuleren.

  • Hybride wordt gemeengoed

    Waar de eerste generatie van de Prius grondlegger was van het hybride segment, legde zijn opvolger de lat hoger voor zowel de technologie als de populariteit van het model. De rol van de in 2009 geïntroduceerde derde generatie van de Prius was om hybride rijden gemeengoed te maken. Het vermogen was inmiddels 30 procent hoger dan in 2000, met een 23% betere brandstofefficiency en voor het eerst CO2-emissies lager dan 100 g/km. Deze waarden weerspiegelen onze ambitie om de milieuprestaties van de Prius te blijven verbeteren, met tastbare voordelen voor de samenleving. De Prius bleef uitblinken in praktisch gebruiksgemak, met lage verbruiks- en emissiecijfers. 


  • Hybride-uitvoeringen van de Yaris en Auris 

    De Prius heeft het automotive landschap definitief veranderd en de weg geplaveid om de hybride technologie verder uit te rollen met de Yaris en Auris (inmiddels Corolla). De Prius kreeg een eigen line-up van modellen, met in 2012 de introductie van de Prius+ als ‘s werelds eerste zevenzits full hybrid. Een volgende wereldprimeur was Prius Plug-in Hybrid. Deze beschikt over een krachtige lithium-ion batterij die kan worden opgeladen aan een laadpaal of een standard stopcontact thuis, of aan een publiek laadpunt. Vergeleken met de conventionele Prius kan de bestuurder zo grotere afstanden en met hogere snelheid volledig elektrisch en emissievrij rijden.


  • 1 miljoen hybrides verkocht

    In 2007 bereikten we wereldwijd de mijlpaal van een miljoen verkochte hybrides. Hetzelfde aantal bereikten we in Europa in 2015, terwijl het totale verkoopaantal in dat jaar wereldwijd al boven de acht miljoen kwam. De kennis die we opdeden met al deze wereldwijde verkopen, was belangrijk om te kunnen blijven garanderen dat nieuw geïntroduceerde auto’s de best mogelijke prestaties leveren, zowel voor de klant als voor het milieu. We bleven onze hybride technologie verder verbeteren, met als blijvende ambitie om de ultieme eco-auto te ontwikkelen. Onze diepgaande kennis van hybride technologie wees de richting voor ontwikkeling van andere aandrijflijnen, zoals de brandstofcel en batterij-elektrische voertuigen.

  • Hybride pionier wordt volwassen

    De Prius is erin geslaagd om het begrip en acceptatie van hybride technologie onder het publiek te veranderen. Tegenwoordig is het een bekende en populaire keuze voor meer en meer mensen die niet alleen de schonere, meer efficiënte prestaties waarderen, maar ook het soepele rijcomfort en de uitzonderlijke betrouwbaarheid van de Prius. Hoewel Toyota de afgelopen jaren hard heeft gewerkt aan de elektrificatie van het volledige gamma van Europese en wereldwijde modellen, blijft de Prius nog altijd de bekendste hybride auto ter wereld. 

De jaren 0 in Europa