Onze geschiedenis in Europa

Van kleine importeur naar negen productielocaties
Meer dan zestig jaar geleden begon ons verhaal in Europa op zeer kleine schaal, met de eerste transporten van onze auto’s naar een publiek dat nog maar weinig over Toyota wist.  
  • Zes decennia van focus op de klant

    In die zes decennia hebben we voortdurend de veranderende smaak en wensen van onze Europese klanten gevolgd. We hebben er onze onderzoeks- en designactiviteiten geïntensiveerd om er zeker van te zijn dat we auto’s maken waarin Europeanen willen rijden. Daarbij hebben we er altijd naar gestreefd om onszelf te verbeteren: met betere en betrouwbaardere auto’s en betere service.

    Sinds dat eerste begin maakten we jaar na jaar een gestage groei door. Inmiddels beschikken we over negen productielocaties, verdeeld over het continent. Bijna driekwart van alle auto’s die we in Europa verkopen, zijn hier dan ook gemaakt. 

  • Toyota in Europa door de jaren heen  

    Onze historie vormt de basis voor onze voortdurende groei. Ons verhaal in Europa blijft zich dan ook ontwikkelen, en wordt steeds spannender. Dankzij onze klanten over de hele wereld, maar ook onze leveranciers, dealers, onze zusterbedrijven en de inzet van onze medewerkers, staan we waar we nu staan. Om de transitie te maken naar een mobiliteitsbedrijf, blijven we investeren in nieuwe technologie, innovatie en in onze mensen. Zo gaan we verder op het pad dat we als bedrijf al zo lang bewandelen. Met goede en betaalbare mobiliteit voor iedereen blijven we bijdragen aan het economische en sociale welzijn van landen over de hele wereld.

    Het verhaal van ons bedrijf begon in 1937 met de oprichting van de Toyota Motor Co. Ltd. Maar wist je dat de oorspronkelijke onderneming Toyota eind 19e eeuw is begonnen als maker van weefgetouwen?

  • De jaren '60

    De jaren ’60 waren voor Toyota een decennium van verandering. Onze eerste toetreding tot de Europese markt effende de weg voor de grootschalige sales- en productieactiviteiten die we inmiddels uitvoeren op het hele continent.

  • De jaren '70

    De groei van Toyota zette door. Meer en meer mensen kenden de naam Toyota en reageerden positief op het alternatief dat wij konden bieden voor producten en merken die ze vaak al generaties lang kenden. 

  • De jaren '80

    In de jaren ’80 konden we onze Europese activiteiten consolideren. De ontwikkeling van nieuwe bedrijfsactiviteiten hielp ons om onze marktpositie in Europa te versterken. 

  • De jaren '90

    Met het bereiken van de mijlpaal van dertig jaar in Europa, besloten we tot grote investeringen in eigen Europese productielocaties. Gedurende de jaren ’90 hielden we vast aan ons bedrijfsprincipe van het lokaal produceren van auto’s, in de regio waar ze worden verkocht. 

  • De jaren '00

    Het nieuwe decennium markeerde de start van een technische revolutie in de automotive wereld. Drie jaar na zijn debuut in Japan verscheen in 2000 de eerste Prius op de Europese wegen, als sedan met een nieuw ontwikkelde aandrijflijn op basis van een conventionele benzinemotor en een elektromotor.

  • De jaren '10

    Duurzaamheid en zorgen over het milieu vormen de basis voor alles wat we doen. Het zal daarom geen verrassing zijn dat we in de jaren ’10 onze geëlektrificeerde technologie verder ontwikkelden en verbeterden, op weg naar ons doel naar de ultieme eco-auto. Maak kennis met de Toyota Mirai.

  • De jaren '20 en verder

    Ons doel is om mobiliteit voor iedereen beschikbaar te maken, voortkomend uit onze overtuiging dat eenieder vrij moet zijn om zonder restricties te kunnen bewegen. We gaan door om mobiliteit af te stemmen op wensen van klanten, met aansprekende oplossingen die mensen helpen om schoner, veiliger, meer ontspannen en meer connected te leven.