Toyota GAZOO Racing heeft de strijd om het World Endurance Championship van 2024 op indrukwekkende wijze afgesloten. In de 8 Uur van Bahrein passeerden Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa in hun GR010 HYBRID met startnummer 8 als eerste de finishlijn. Een fraaie overwinning waarmee tegelijk de constructeurstitel 2024 veilig werd gesteld.
Toyota GAZOO Racing pakt constructeurstitel 2024
Dankzij knappe overwinning in de laatste race van World Endurance Championship-seizoen
Sterk van start
Na een fantastische kwalificatie voor Toyota GAZOO Racing, met een eerste en tweede startplek voor respectievelijk de #7 GR010 HYBRID en #8 GR010 HYBRID, ging het team sterk van start. Beide auto’s leidden de race op verschillende momenten en het doel was duidelijk: winnen. Met winst zou de constructeurstitel verzekerd zijn. In de laatste fase van de race werd het nog even spannend met één auto in de race. De #8 GR010 HYBRID lag toen op een tiende plaats. De #7 GR010 HYBRID was helaas uitgevallen.
Uitdagende race
Buemi nam bij de start vanaf pole de leiding, maar na 18 minuten werd hij van achteren geraakt door een GT-auto. Hij spinde en viel terug naar de zevende plaats, maar klom weer op naar de vijfde plaats voordat Hartley het stuur overnam aan het eind van het tweede uur. Hartley en teamgenoot Hirakawa vochten vervolgens tegen bandendegradatie tijdens hun stints. Het lukte om de #8 in de top zes en nog steeds in de race voor de titel te houden voordat Buemi in het laatste uur van de race het stuur zou overnemen.
Heroïsche aanval van Buemi
In de slotfase schoof het veld in elkaar na enkele safety car-situaties. Bij het hervatten van de strijd reed Buemi tiende op slechts 15 seconden van de koploper. Hij wist verschillende rivalen in te halen en rukte op naar de tweede plaats. Met nog iets meer dan een half uur te gaan nam Buemi de leiding over van de #5 Porsche. Hij bouwde al snel een comfortabele voorsprong op en haalde de geblokte vlag met 27,539 seconden voorsprong, goed voor de tweede overwinning van het seizoen voor de #8 GR010 HYBRID.
Helaas geen oplossing voor #7
Gedurende een groot deel van de race leek de #7 GR010 HYBRID met de rijders Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries op weg naar de overwinning. De #7 werd echter getroffen door een probleem met de brandstofpomp, waardoor de prestaties met tussenpozen afnamen. Coureurs, technici en monteurs zochten naar een oplossing en aanvankelijk leek dat te lukken toen Kobayashi het gat dichtreed en De Vries de leiding nam dankzij een snelle pitstop. Maar de problemen kwamen terug en dwongen de #7 tot opgave.
Gedenkwaardig seizoen
Met de geblokte vlag in Bahrein werd het WEC-seizoen van 2024 afgesloten met 72 uur racen, acht rondes op vier continenten gedurende bijna 10 maanden. Het seizoen record van Toyota GAZOO Racing staat op vijf podiumplaatsen, waaronder drie overwinningen en twee polepositions, goed voor 190 WK-punten. Toyota GAZOO Racing won voor de zesde keer op rij het wereldkampioenschap voor constructeurs met zes punten voorsprong op Porsche.