Start productie tweede generatie brandstofcelmodule

Module is compacter en breder inzetbaar
In januari 2022 start Toyota met de productie van de tweede generatie brandstofcelmodule. Deze is compacter en dankzij de twee verschillende formaten breder inzetbaar in veel meer toepassingen dan alleen personenauto’s. Een goede stap in de richting van een koolstofneutrale samenleving.
  • Streven naar een koolstofneutrale samenleving

    Toyota streeft naar een koolstofneutrale samenleving. Om dit doel te bereiken ontwikkelt Toyota geëlektrificeerde auto’s, waaronder modellen met een brandstofcel, die beschouwd worden als belangrijke bouwstenen voor de vermindering van CO2. De inzet van waterstof gaat verder dan alleen personenauto’s; Toyota wil brandstofceltechnologie beschikbaar maken voor iedereen en voor elke toepassing.

Verpakt in een compacter jasje

Het brandstofcelsysteem van de Toyota Mirai is de perfecte basis voor de tweede generatie brandstofcelmodules, alleen dan verpakt in een compacter jasje. Het kleinere formaat biedt niet alleen een bredere inzetbaarheid doordat het voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden, het beschikt daarnaast ook over een hogere vermogensdichtheid. De brandstofmodules zijn verkrijgbaar in twee vormen: een kubusvorm en een platte, rechthoekige vorm. De laatste heeft als bijkomend voordeel dat het meer flexibiliteit biedt voor uiteenlopende toepassingen.

Productie om de hoek

De productie van de kleinere modules zal in januari 2022 van start gaan. Dat gebeurt in de onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem, op een steenworp afstand van Brussel. De locatie huisvest een nieuwe assemblagelijn die geavanceerde technologie combineert met een hoge assemblagekwaliteit. De keuze voor Europa voor de productie van de nieuwe generatie brandstofcellen is mede bepaald door de groeiende vraag op het continent.

  • Hoe sneller, hoe beter

    In samenwerking met geïnteresseerde ondernemers gaat TME’s Fuel Cell Business Unit ondersteuning bieden op het gebied van de integratie van Toyota’s technologie. Dit geeft Toyota de mogelijkheid om de toepassing nauwkeurig te kunnen monitoren en zakelijke kansen op de voet te volgen. Zo kan het aanbod indien nodig op korte termijn worden opgeschaald.

Opwarming van de aarde tot nul terugbrengen

De totstandkoming van een Europese waterstofeconomie zal een sleutel zijn in het bereiken van de doelstelling van Green Deal om in 2050 de opwarming van de aarde tot nul terug te hebben gebracht. De Europese Unie geeft aan pioniers nodig te hebben om tegen 2030 baanbrekende technologieën toe te passen op commercieel niveau. Met de komst van waterstofclusters in Europa gaan verschillende sectoren hun vaardigheden, technologieën en toepassingen bundelen om op die manier zakelijke kansen te creëren. Denk aan het toepassen van brandstofceltechnologie in vrachtwagens, bussen en taxi's.