Blikvanger van de maand: bZ4X, de elektrische alleskunner

Aanstekelijke energie
Een nieuwe Toyota is fantastisch, maar hele jonge occasions verdienen ook een plek in de spotlight. Dat geldt absoluut voor de bZ4X, die nu langzaam maar zeker z´n entree maakt op de occasionmarkt en dus kun je als occasionkoper kennismaken met Toyota’s eerste volledig elektrische auto. Die is de moeite waard.
Als Toyota iets doet, doen we het graag meteen goed. Daarom duurde het even voor Toyota een volledig elektrische auto introduceerde. In 2021 werd de volledig volledig elektrische Toyota bZ4X voorgesteld aan het publiek: een stoere SUV met een opvallend veel ruimte, opvallend veel actieradius en opvallend veel tot in de puntjes uitgedachte details. Met andere woorden: een Toyota om trots op te zijn.

Extra uitrekken

Dat de Toyota bZ4X een grote auto is merk je vooral vanbinnen. Door het grote glasoppervlak voelt het interieur ruimtelijk aan. Zeeën van been- en hoofdruimte maken dat zeker de achterbank van de bZ4X aanvoelt als een soort loungeruimte, waarin je geniet van de wereld die aan je voorbijtrekt. De 16 centimeter extra wielbasis die de bZ4X heeft tegenover de toch al best grote RAV4 maken hier een wereld van verschil.

Superstoer

Het exterieur van de bZ4X is superstoer. Dat is te danken aan zijn ‘hammerhead’: smalle koplampen die – net als bij de nieuwe Prius en C-HR – de aandacht trekken en de forse bZ4X toch een sportieve uitstraling geven. Ze doen recht aan het feit dat Toyota’s ontwerpers het zwaartepunt van de bZ4X zo laag mogelijk hebben gehouden door de batterij onder de vloer te plaatsen. Leuk als je achter het stuur kruipt: de bZ4X voelt een stuk lichtvoetiger aan dan je op basis van de weegschaal zou geloven.

Power!

Dat lichtvoetige komt natuurlijk voor een belangrijk deel ook door misschien wel de leukste eigenschap van een elektrische auto: de power! In tegenstelling tot een brandstofmotor heeft een elektromotor meteen zijn volle vermogen beschikbaar en dat merk je zodra je het gaspedaal – of stroompedaal? – indrukt. De bZ4X heeft afhankelijk van de uitvoering 204 of 218 pk. Dat is aardig wat vermogen en het uitgekiende onderstel weet elke pk optimaal te benutten. Zeker wanneer je kiest voor een bZ4X met vierwielaandrijving.

Inspiratie

De leukste plek in de bZ4X is dus duidelijk achter het stuur. Daar kun je ook nog eens genieten van de inspiratie van de ontwerpers van Toyota, die van de cockpit van Toyota´s eerste volledig elektrische auto een zeer bijzondere plek maakten. Het kleine stuur pakt lekker vast. Daarboven wordt je blik als vanzelf geleid naar een klein display met de belangrijkste informatie. De bZ4X is afgeladen met de nieuwste rijhulpsystemen, dus hij helpt je om veilig je bestemming te bereiken. Je actieradius heb je altijd in beeld en daarover gesproken: hoever kom je met een opgeladen bZ4X?

Peentjes zweten? Niet nodig!

Bij elektrische auto’s blijft de actieradius een belangrijk punt. De bZ4X heeft een WLTP-actieradius van meer dan 500 km*. Peentjes zweten omdat je bang bent het volgende laadpunt te halen hoeft niet en laden kan overal. Bij snelladers, maar ook op je eigen oprit. Met de actualiteit rondom zonnepanelen en terugleverkosten in gedachten is de bZ4X namelijk extra aantrekkelijk voor wie thuis kan laden. Dat blijft een heel prettig voordeel van elektrisch rijden.

*WLTP-cyclus. Actieradius kan per model en uitvoering en de plaatselijke rijomstandigheden verschillen.

Fantastisch geruisloos

Toyota’s met een brandstofmotor zijn doorgaans heerlijk stil onderweg, maar de elektrische bZ4X voegt daar nog een hele dimensie aan toe. Elektrische auto’s zijn fantastisch geruisloos, waardoor jij onderweg alle gelegenheid hebt om te genieten van je favoriete muziek, de beste podcast, het getjilp van de vogeltjes of gewoon de rust. Over leuke eigenschappen gesproken: is dit niet nog leuker dan al die elektrische power onder je rechtervoet?