Onvoorwaardelijk fan van de Toyota AE86

Initial AE
Hij is fan van de Japanse animatieserie Initial D en nog oneindig veel meer fan van de Toyota AE86. Het is dat Art van Scheppingen geen tweede naam heeft die met een “E” begint, maar toch kun je rustig zeggen dat zijn initialen ook AE zijn. Zonder AE86 kan hij niet en dat heeft hij wel geprobeerd.

Hachi Roku

De Toyota AE86 – Hachi Roku voor intimi, Japans voor ‘zesentachtig’ – is legendarisch en niets minder dan dat. De relatief bescheiden AE86, met zijn relatief bescheiden vermogen, kreeg met name in de wereld van de drifters in recordtijd een cultstatus. Vooral omdat hij dwarser ging dan de rest. Veel dwarser.

Succes op succes

In 1983 markeerde de toen nieuwe Corolla E80 de overgang naar voorwielaandrijving voor de Toyota Corolla. Voor de coupé en hatchback werd een uitzondering gemaakt, die mocht zijn achterwielaandrijving houden. Dat maakte deze AE86 interessant voor rallyrijders en racers, die er succes mee op succes stapelden. Twee personen zouden cruciaal blijken voor de reputatie van de AE86: coureur Keiichi Tsuchiya en manga-artiest Shuichi Shigeno.

“The Little Hachi That Could”

Tsuchiya is beter bekend als zijn alter ego: Drift King. Al driftend maakte hij furore op de Japanse circuits, achter het stuur van zijn AE86, die liefkozend “The Little Hachi That Could” wordt genoemd. Shuichi Shigeno besloot vervolgens de Toyota de hoofdrol te geven in zijn serie Initial D over student Takumi Fujiwara, die naam maakt als straatracer in Japan. Dat doet hij met de auto van zijn vader, een oude Toyota Sprinter Trueno AE86. De serie heeft inmiddels miljoenen fans. Eén van die fans is Art van Scheppingen (49).

Obscure FTP-server

Naast zijn Toyota Sprinter Trueno AE86 GT Apex Twin Cam vertelt hij hoe hij eind 1999 als ICT-student op een obscure FTP-server stuitte met daarop de hele Initial D-serie. Nadat hij één aflevering had bekeken was hij in de ban: “Elke vrije minuut keek ik naar Initial D”, zegt hij. “De AE86 kende ik al uit Gran Turismo, dat ik met vrienden vaak speelde. Toyota vond ik al een cool merk. Dat kwam vooral door de Carina die mijn vader kocht en die het fluitend zes jaar volhield, ondanks het zeer intensieve gebruik in zijn aannemersbedrijf.”

Internetforum

De liefde voor de AE86 groeide en groeide bij Art. Bij de supermarkt hoorde hij een bekend geluid. “Ik zag een AE86 wegrijden! Terwijl ik helemaal niet wist dat je ze in Nederland kon kopen!” zegt hij. Niet veel later kocht een vriend er eentje en wist Art écht zeker dat hij ooit ook een AE86 zou bezitten. Maar eerst begon hij een internetforum  – “vanuit mijn bezemkast!” – als informatiebron voor Europese AE86-bezitters. In de hoogtijdagen waren er zo’n 600 gebruikers actief op Arts geesteskind, dat de oude ADSL-verbinding in huize Van Scheppingen deed piepen en kraken.

Een blijvertje

Maar de jonge Art werd wat ouder, kreeg een relatie, werd vader en leerde de problemen en uitdagingen van het leven kennen. Want hoe krijg je bijvoorbeeld een kinderzitje in een AE86? “Niet te doen”, moest Art concluderen, dus verkocht hij zijn eerste AE86 met enorme tegenzin. Er kwam een Carina uit 1982, de auto die zijn vader ook reed. Art overtrof zijn vader door de Carina 17 jaar te houden. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon: Art kocht weer een AE86. Een Sprinter Trueno AE86 GT Apex Twin Cam uit 1983. Een blijvertje.

“Er gebéúrt wat in deze auto”

“Hoewel er origineel geen sperdifferentieel op zit heeft mijn auto dat wel. Dan sta je dwars voor je er erg in hebt, met 128 pk op nog geen 1.000 kilo. Er gebéúrt wat in deze auto. Als je wilt weten wat echt, analoog autorijden is en hoe het is om met je kont te voelen of je grip hebt, dan is de Hachi Roku je auto. Maar driften? Ik heb het wel eens gedaan op een afgesloten terrein, maar op de openbare weg doe ik het niet. Ik ben een verantwoordelijk burger!”

Betekent de hele wereld

De mooiste momenten beleeft Art in zijn Hachi Roku als dochter Izabella (8) meerijdt. Zij is bijna net zo verliefd op de AE86 als haar vader. Samen rijden ze zo vaak ze kunnen rond en bezoeken ze meetings. Voor Isabella betekent de AE86 van haar vader de hele wereld, zoals voor Art de Carina van zijn vader dat eerder deed. Daarom blijft zo’n Carina ook trekken aan Art, maar voorlopig blijft de AE86. De AE86 hoort bij hem, als een soort initiaal. Daar neem je niet zomaar afscheid van.