Meer vermogen, een compleet aangepast interieur, een verbeterde carrosseriestijfheid én een versterkte ophanging – Toyota heeft er álles aan gedaan om de GR Yaris naar een nog hoger niveau te tillen. In de buurt van Lyon konden verschillende automedia voor het eerst zelf plaatsnemen achter het stuur, zowel op de openbare weg als op het circuit. Net als bij de Yaris GR uit 2020 zijn de eerste reacties overweldigend.
Nieuwe Toyota GR Yaris reviews
De eerste reacties van de automedia zijn lovend
Fantastisch leuk
Terwijl Marco Gorter van Autoweek snelle rondes rijdt op het Circuit du Laquais in Frankrijk vergelijkt hij de nieuwe Toyota GR Yaris met de originele uit 2020. “Hij is wat voorspelbaarder, hij is wat toegankelijker, hij is wat vergevingsgezinder. Dat is het eigenlijk meer. Is hij dan nog steeds goed? Jazeker! Het is nog steeds echt een fantastisch leuk ding.”
Beetje volwassenheid
“Dat kleine beetje volwassenheid maakt hem niet minder leuk”, gaat Marco Gorter verder. “Omdat er wat meer gedaan is aan koeling en aan de stijfheid van de carrosserie is het een auto waar je best wel lang, voor een auto waar een kentekenplaat op zit, hard mee kan. Je haalt er nog steeds ongelooflijk veel prestaties uit en hij is nog steeds fantastisch leuk.”
Lees de review en bekijk de video op Autoweek.nl
(Opens in new window)
Rallyauto als basis
Ruben Baeten van TopGear Nederland is enorm enthousiast over de rijeigenschappen van de nieuwe Toyota GR Yaris: “De kracht van de GR Yaris is dat ‘ie in de basis een rallyauto is, met een rallyinsteek en rallyophanging. Dat betekent niet alleen dat je hem nooit aan de grond rijdt, maar bovendien dat hij op slecht wegdek niet bokt en stuitert, maar danst.”
Handelbaar, kneedbaar en vertrouwenwekkend
Maar daar blijft het volgens Ruben Baeten niet bij: “Zijn hardcore gedrag ten spijt zijn de scherpe randjes afgerond, waardoor hij niet oncomfortabel of zenuwachtig is, maar juist handelbaar, kneedbaar en vertrouwenwekkend. Je mept ’m als een boksbal van bocht naar bocht. Zijn besturing is nauw afgewogen, zijn remmen solide en progressief. De motor kolkt al bij lage toeren van het koppel en bij de handbak geeft de iMT-functie desgewenst feilloos tussengas als je terugschakelt.”
Lees de volledige review op TopGear.nl
(Opens in new window)