Jan Pieter Manschot is eigenaar van een klassieke Toyota Land Cruiser BJ40. Om af en toe aan zijn drukke leven als directeur van een technische onderneming te kunnen ontsnappen, sleutelt hij graag zijn Land Cruiser uit 1983. Tijd om te kijken waar die liefde voor de terreinwagen vandaan komt.
Jan Pieter en zijn Land Cruiser
Volledig zelf gerestaureerde BJ40
Waar het begon
Het moet rond 1980 zijn geweest dat de nu 47-jarige Jan Pieter Manschot met zijn ouders vakantie vierde op Terschelling en getuige was van iets dat hem de rest van zijn leven zou bijblijven: “We zagen daar vaak hoe de markt werd opgebouwd. De bouwploeg reed in een blauwe Toyota Land Cruiser J40. Ik vond dat een waanzinnig stoere bak.” Dat beeld zou Jan Pieter altijd bijblijven, nog het meest nadat hij zijn liefde voor het sleutelen aan auto’s had ontdekt en een woning met een groot stuk grond kocht in de Betuwe.
Sleutelen
“Sleutelen aan mijn eigen auto’s heb ik altijd gedaan, dat is hartstikke leuk. Toen ik mijn huidige woning kocht, heb ik voor weinig geld een Toyota Hilux aangeschaft, als werkpaard voor alles in en om het huis. Wat die auto allemaal kan is ongelooflijk. Toen de Hilux wat ging mankeren merkte ik hoe ontzettend goed zo’n Toyota in elkaar zit en hoe makkelijk het eraan sleutelen is. In mijn zoektocht naar onderdelen voor de Hilux, stuitte ik per ongeluk op een J40 die te koop stond. En tsja, toen was het zaadje wel geplant.”
Gevoel van vroeger
Na een korte zoektocht vond Jan Pieter in België zijn Land Cruiser. “Afkomstig uit Italië, met een Frans kenteken, kasverrot en met kuipstoelen”, lacht hij. “De auto was dus verre van perfect, maar toen ik achter het stuur ging zitten had ik meteen weer dat gevoel van vroeger. Nu had ik zélf het stuur vast van de auto waar ik vroeger die grote gasten in zag zitten en waar ik met zoveel bewondering naar keek. En nu ervaarde ik zelf het oergevoel van die onverwoestbare techniek.”
Generatie op generatie
Twee jaar deed Jan Pieter over de restauratie, maar het was een mooie tijd. De vele dagen dat Jan Pieter ’s ochtends om vijf uur opstond om nog even aan de auto te sleutelen voordat zijn gezin wakker werd, zijn het hem allemaal waard geweest. Na het nodige laswerk, wegslijpen van roest en het volledig herbouwen van de 3,4-liter B2-dieselmotor en de versnellingsbak heeft de Land Cruiser een heel nieuw leven voor zich. "Ik realiseer me tegelijkertijd dat we auto’s als deze onverwoestbare Land Cruiser slechts te leen hebben, die overleven ons moeiteloos en gaan over van generatie op generatie.”
‘Egodingetje’
Jan Pieter verwondert zich bij elke rit in zijn Toyota over het feit dat hij de hele auto zelf gedemonteerd en weer opgebouwd heeft en dat hij feilloos rijdt, zoals dat hoort bij een Toyota. “Het gevoel van je eigen auto bouwen is een ‘egodingetje’, maar het voelt goed.” Omdat de hele auto uit elkaar was gehaald, vond Jan Pieter dat de kilometerteller op 0 mocht beginnen.
Poldercruiser
“Ik had al redelijk wat gereedschap. Voor deze auto moest ik alleen een paar nieuwe poelietrekkers aanschaffen, verder kom je met sleutel 12 en 15 een heel eind!” zegt hij over het gemak waarmee er aan de terreinwagen gesleuteld kan worden. Jan Pieter vindt het werken aan de techniek belangrijker dan het rijden. “Af en toe maak ik een ritje in de polders rond mijn huis. Daarom noem ik hem Poldercruiser.” Eén van de verste ritten met de Land Cruiser maakte hij – uiteraard – met zijn gezin naar Terschelling. “Dat voelde goed”, zegt Jan Pieter met een big smile.
Uitgesleuteld?
Zodra hij de tijd vindt om nog meer te kunnen sleutelen krijgt de J40 een broertje, verklapt hij. “Ik kwam een J60 op het spoor, van een half jaar jonger, in dezelfde kleur”, zegt Jan Pieter. “Die is niet zo iconisch als de J40, maar wel heel gaaf. Het moet een mooi gezicht zijn om die naast elkaar te kunnen zetten. En ik heb twee kinderen …”